Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En äkta mexikanare - 1

Publicerad 2013-01-03 05:05:00 i Allmänt, Piper, Propulärkultur,

Såg att denna mexicoregistrerade, och sverigebekanta, Piper PA-60 Aerostar 601P nu ligger ute till salu. Vet inte hur många gånger XB-ANQ (c/n 61P-0529-223) har besökt Sverige, men åtskilliga gånger är det.

Detta faktum får illustreras med två bilder tagna på Bromma av Paul Compton: Den övre är från sent 90-tal och den nedersta från maj 2000.

Ägare är svensken Thomas Hesselman som bor och verkar i Lerma, Mexico City. Aerostaren, tillverkad 1978, står på Hesselmans firma: HeraMex SA som sysslar med import av verktygsmaskiner. Hesselman har ägt flygplanet sedan det var nytt och gjorde av allt att döma sitt första sverigebesök med den 1979 - XB-ANQ noterades nämligen på Bromma i början av juli detta år!

Från Borlänge flygklubbs sajt:

Under segelflygets dag söndagen den 20/8 [2006] fick flygklubben ett intressant besök i form av Thomas Hesselman, svensk företagare utomlands. Efter att ha huserat sin Aerorstar, med två 6 cyl Lycoming IO-540 på vardera 340 hk, i en hangar på Dala Airport under en tid var det nu dags tanka soppa och köra hem. Hem till Mexico!
 
 
Den långa resvägen västerut via Island (ev Grönland) och USA (via Utah) till Mexico tar ca tre dagar om vädret tillåter. Flygnivå 210 var höjden som gällde över det stora blå. Aktuell överflygning för Herr Hesselman var den 68:e. Flygklubben önskar välkommen åter! 
 
Året därpå var han tillbaka igen och även då var flygplanet baserat i Borlänge. Den 21 juli 2007 flög XB-ANQ till Reykjavik och sedan vidare mot Mexico.

Undrar om Hesselman hann att göra 70 atlantflygningar? När var  den äkta mexikanaren XB-ANQ i gamla Svedala senast?

Se även de senare inläggen En äkta mexikanare - 2 och En äkta mexikanare - 3.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ManiYak

Publicerad 2013-01-03 07:41:58

Thomas Hesselman har tillbringat sommaren 2011 & 2012 i Nyköping hos sin dotter, dock utan flygplan då parkeringsavgifterna på Skavsta blev astronomiska sist han var här. I stället har han utbildat sig på TMG i flygklubben. PA 60-an har enl. honom stått på verkstad i Salt Lake City under 2012, om jag minns rätt.

Postat av: F

Publicerad 2013-01-03 13:20:03

Där ser man, ManiYak - du hade koll på (även) detta :)

Hittade en annan annons från 2008 som gäller Aerostar XB-ANQ. Klistrar in den här innan den tas bort.

Serial number: 529-223
Registration number: XB-ANQ
Manufacture: AEROSTAR INTERNATIONAL INC ( see all AEROSTAR INTERNATIONAL INC 526l for sale )
Model: 526l
Year: 1978
Price: US $275,000
Location: Cleveland, Ohio
Source: Controller
Total time: 6338 Hours
Condition: USED
Price: US $275,000

Price Lowered! Always U.S. maintained. E
Due to the advancing age of the owner, it is time to sell this wonderful aircraft. He calls her his "mistress and companion" for these many years.

This plane is very well cared for as all of its service has been done in the U.S. at Zane Pritts in Lorain, OH and Flight Shop in Bringham City, UT. The owner took delivery of the plane new from the factory in 1978. Knowing he would sell someday, he made sure all maintenance was U.S. to maintain its value.

She is a completely standard 601P except for the Machen kits for door seals, fuel transfer from wing tanks to fuselage tank, Iconel exhaust stacks and an extra tank of 37 + 15 gallons for an extra 2 hours of flight time. Total of 217 gallons.

The photo does not do this plane justice. However, the plane comes to the U.S. often for all of its maintenance.

We will look at all offers as the owner would like to sell soon to someone who will love it as much as he has.



Airframe:
6338 total time with no damage history. Very low landing to flight hour ratio. Most flights are 3+ hours.
Engine Specs:
951 since exchange
Prop(s):
351 since overhaul
Modifications/Conversions:
Machen door seal inflation, fuel transfer, Inconel stacks, long range tanks.
Avionics/Radios:
Garmin 430 AW with moving map, 8.33 MHz comms, GPS, WAAS, traffic, 16W transmitter
Garmin 330 Transponder (Mode S)
Collins VHF 251
Collins VIR 351
Collins ADF 650
Collins Audio/arket AMR-350H
Collins HF 220
Trimble GPS 2000
Trinble GPS-2000 Approach
Bendix RDR Monochrome radar
Bendix DME
Bendix A/P coupled to HSI, $#) AW and GPS 2000
Bendix HSI
Bendix DG
Electric artifical horizon
Additional Equipment:
Prop De-ICe
Prop Synchro Phasers
New reinforced scavenge pumps
Electric Door Seal Pumps
Overflow Valves directing expanding wing fuel into fuselage tank
Extra tank with 37 gal capacity and 15 gal extra in fuselage tank (total of 8 hours endurance)
Annunciator light for baggage door
Inconel exhaust stacks
Life boat and life vests for 5
Year Painted:
1999
Exterior:
White with red and orange trim
Completed at Sky Harbour in Canada
Inspection Status:
Completing Annual in March 2008 at Flight Shop in Bingham City, UT

All specifications subject to verification and inspection.

Postat av: ManiYak

Publicerad 2013-01-03 14:50:53

Tomas Hesselman har ett förflutet som vinkelkadett på Ljungbyhed 1954 och blev enl. egen utsago sparkad pga. olydnad och fick fortsätta sin militära karriär på luftvärnet i Boden. Ett hån mot hans flygarintresse, allt enl. honom själv. Mitt samband är att jag varit involverad i driften av ett ärevördigt gammalt grossistföretag, nämligen Hesselman Bil/Aero som sedan många år är nedlagt. I storhetstiden under 40talet tillverkades bla. glimmertändstift till flygvapnet

Postat av: Niklas Nilsson

Publicerad 2014-06-07 14:03:47

Hej. Thomas besökte Lidköping på vårt Fly in 6/6 2014 med sin maskin. Han skulle återvända till Mexico i augusti, med eller utan maskin.

Postat av: Sven-Erik Jönsson

Publicerad 2023-01-04 07:04:58

Tommas Hasselman var på Dala Järna 2018. Har foto på både honom och XB-ANQ därifrån som finns i SFF mediearkiv

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela