Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bolidens Doa

Publicerad 2013-02-26 07:56:00 i Propulärkultur,



Somliga av er kanske minns inlägget 1963 Dornier Do 28? Per Börjesson kommenterade där och berättade att han hade sin pappa Anders bilder på Bolidens Do 28 SE-CWP undanstoppade någonstans. Nu har de kommit fram! Här ser vi alltså SE-CWP i ett dimmigt Kramfors 1984.

Flygplanet i fråga var, för att vara exakt, en Dornier Do 28B-1, tillverkningsnummer 3091 och var tillverkad 1966. Det provflögs med testreg D-IBUZ vid Dornier-fabriken i Oberpfaffenhofen, interimreg SE-CWP den 11 augusti 1966 för "hemflygning". Köpare var Bolidens Gruv AB och SE-CWP togs officiellt upp på det svenska registret den 14 oktober 1966. Själva köpet av Do 28:an hade skett redan i april samma år.
 
"Doan" användes för malmletning och utrustningen medförde att man kunde extriört notera ett gäng antenner och sensorer (Notera arrangemangen på hjulkåporna på bilderna och vad som är monterat på vingspetsarna.). Av allt att döma ersatte SE-CWP hos Boliden en Do 27, SE-COB.

SE-CWP kom att ägas av Boliden ända fram till sommaren 1988. Ny ägare blev då Rickard Lindblom, Sigtuna, en päls- och flygplanshandlare. Han kom under året därpå exportera Doan till Island, där flygplanen först fick registreringen TF-CWE. Denna kom senare ändras först till TF-DOV, senare till TF-LOW, och av allt att döma är Bolidens gamla Doa fortfarande luftvärdig. Ägare är Arngrímur Jóhannsson som en gång i tiden startade Air Atlanta.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Niklas

Publicerad 2013-02-26 08:13:48

Intressant! Det finns nog inte många av dessa kvar i luftvärdigt skick. Fick syn på plattan i Jakarta för några månader sedan men den hade inte flugit på ett tag såg det ut som!
Annars är det 3-4 st som går varma som hoppkärror och har blivit konverterade till turbin.

Postat av: Martin

Publicerad 2013-02-26 08:24:22

DOA = Dead On Arrival....

Ingen bra förkortning på ett flygetyg..

/M

Postat av: F

Publicerad 2013-02-26 08:30:32

Kul att du tycker det, Niklas :)

Fast de flygplan som modifierats med turbinmotorer är väl Skyservants, d v s Do 28D - i egentlig mening ett helt annat flygplan.

Do 28A och Do 28B är i princip en Do 27 med två motorer. Do 28D Skyservant är större med fyrkantig kropp. Att man inte bytte sifferbeteckning i o m lanseringen av Skyservant i mitten på 60-talet förstår jag inte.

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-02-27 07:21:08

Där ser man, jag lurades av siffrorna.
Håller med om att D-versionen helt klart ser annorlunda. Tack för infon! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela