Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

1962 Smaragd

Publicerad 2013-12-05 06:15:00 i Meddelanden från våra sponsorer, Propulärkultur,



Här kommer det reklam för den svenske agenten, Flygfirma Aero Smaragd, från det tidiga 60-talet.

Flygplantypen man sålde hette i sin franska orginalvariant Piel CP 30 Emeraude. Höganäsbaserade Aero Smaragd sålde Binder Aviatik CP 301 S Smaragd - en tysk variant som tillverkades i 21 exemplar av Schempp Hirth i Donaueschingen. Tre flygplan kom man importera: SE-CMK (c/n 118),  SE-EEE (c/n 119) och SE-CWF (c/n 120).
Verksamheten verkar ha avstannat efter det att demoexemplaret SE-CMK havererade den 30 mars 1963 efter start från Höganäsfältet. De svenska luftfartsmyndigheterna kom därefter under en period införa restrektioner för typen.

Klicka på den nedre bilden så kommer den upp i större storlek, detta för att underlätta läsning.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2013-12-05 12:03:57

Smaragden SE-EEE har jag flugit en hel del. Har någon bild där jag flyger upp och ner om jag nu kan hitta den.
Flygplanet ägdes av Karl Vondrus. Karl omkom i en flygolycka med en Money i Turkiet. Vad som sedan hände med Smaragden kommer jag inte ihåg. Tror det var på sextiotalet.

Svar: Har sett bilder på "Trippel-Erik" i Hultsfred, men ingen i färg. Flygplanet såldes vidare av Nyge uppåt landet. 1980 köptes det av en hr Bertocchi i Saltsjö-Boo som, en tid senare, tog med sig EEE vid flytt till Israel. I december 1987 skadades planet när det blev påkört av en Cessna 172 i Herzlia. Ägaren annonserade ut haveristen i svensk press, men jag tror ingen nappade...
...och i Eksjö fanns 1963-66 systerkärran SE-CWF.

Intressant att du nämner ägaren av SE-EEE; Vondrus (dåvarande ägare av Högsby Plast). Faktum är att han inte flög sin egna Mooney M20B, SE-CMU, under det olycksaliga medelhavsrallyt i mitten av 70-talet. Skulle veta mer om omständigheterna.
Lazerjesus

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2013-12-05 21:53:35

Det är riktigt att det inte var Karl Wondrus egen Mooney han omkom i. Någon av rallydeltagarna hade kraschat i de turkiska bergen. Wondrus var med i en kompis Mooney när de letade efter den försvunna maskinen. Under den spaningen lär de ha kraschat in i ett berg och omkommit.
Jag var med på begravningen, som skedde i Virserum där Wondrus med familj bodde.
Året därpå ville hans fru Oda, att jag skulle följa med på det årets flygrally. Det strandade på att jag inte ville betala vad det kostade. Det var ju inte heller så roligt att åka med tillsammans med en annan fru.
Karl Wondrus var utbildad i tyska flygvapnet under kriget och vi två tillsammans med Eje Ström tog svenska cert samtidigt på Linköpings Flygklubb i början på 60- talet.

Svar: Tack för denna info, J-O! Jag ska försöka luska ut haveridatum, därefter kan man med lite tur få reda på mer omständigheter samt platsen.
Lazerjesus

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-12-06 23:47:11

Om Du går in på Hitta.Se så finner Du Oda Vondrus
Ekelundsgatan 8 M
570 80 Virserum
Dock finns inte telefonnumret.
Du kan ju söka kontakt med henne, hon bör veta mer detaljer än jag. Hon har också någon dotter, kanske fler, jag kommer inte ihåg. Oda bör vara en bit över 80 år idag.

Postat av: F

Publicerad 2013-12-07 00:19:07

jo, jag har också sett det, Anonym. Men rörande haveriets detaljer så är det inte sånt som jag tar kontakt med anhöriga...

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2013-12-13 08:04:04

Här är SE-EEE på Barkarby 1980: http://forum3.sff.n.se/download/file.php?id=2701&sid=36e3371d2b196a43a600c816970f932b&mode=view

Svar: Anade att det var på Barkarby som bilden var tagen. Finns även i länken när man klickar på registreringen SE-EEE i texten :)
Lazerjesus

Postat av: Ulf Höglin

Publicerad 2016-12-05 16:27:09

Kul att få lite historia om denna flygplanstyp. Jag köpte för många år sedan resterna av SE-XFT som har tillverkningsnummer 114 .Tänkte renovera den som ett projekt efter min pension.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela