Haveriet med Learjet trippel Mike på Bornholm - 1
Av och till har jag de senaste veckan försökt hålla koll på nyhetsflödet efter havereriet med en Learjet 24D, D-CMMM, under inflygningen till Rønne på Bornholm den 15 september. På bilden nedan ser vi planet liggande i en majsåker cirka en kilometer från tröskeln bana 29. De två ombordvarande skadades allvarligt och det tog över en timme att få ut dem ut vraket. Båda vårdas nu för sina skador på Rigshospitalet i Köpenhamn.
Trippel Mike flögs av en 38-årig mexikansk medborgare som verkar förestå ett företag i flygbranschen med klar miljöprägel. Passagerare var en 27-årig polack och man hade startat från hemmabasen Strausberg öster om Berlin. Ska man hantera en Learjet 24 korrekt, som den är certifierad, så ska det vara två piloter. Dock verkar det lite si och så med efterlevnaden av den biten, främst på andra sidan Atlanten. I en artikel publicerad av bornholm.nu sägs bland annat att den 38-årige er sigtet for at have ført det lille private jetfly, selvom han ikke havde certifikat til at flyve i europæisk luftrum. Flyet var heller ikke indregistreret.
Vidare kan man läsa följande på Ingeniøren:
Politiet i både Danmark og Tyskland efterforsker også en overførsel af omkring 100.000 kroner til en udenlandsk konto kort før den uheldige flyvning. Bornholms Politi har ligeledes – i samarbejde med Havarikommissionen - gang i en total gennemgang af alle hulrum i flyet, da de mistænker piloten for at være på smuglertogt.
För ett par år sedan köptes D-CMMM av den nuvarande ägaren, flygplanet hade då stått i museet i Altenrhein i Schwiez sedan 2005. Idag får man nog allt påstå att Learjet 23/24 är tämligen ovanlig i Europa.
Skulle vara intressant och få reda på mer om verksamheten...och självklart anledningen till haveriet. Även om företaget som mexikanaren bland annat har nya drivmedel på programmet så verkar det inte ha hjälpt i detta fallet. Det känns som det som inträffade kort och gott kan beskrivas med ordet soppatorsk (?). Eller har man månne mixtrat med något annat i utprovningssyfte?
Uppdaterat 120925
Preliminary conclusion
Inadequate en route fuel management resulted in fuel starvation of both engines while the aircraft was flying at low altitude and the airspeed was decreasing.
The dual engine flame out led to an unrecoverable stall.
The AIB DK continues the investigation.