Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Lowdown

Publicerad 2012-05-18 16:46:59 i Musik - 70-tal,



Boz Scaggs  Lowdown

Cool, mellow...och allmänt snyggt! Lowdown med Boz Scaggs släpptes som singel i juni 1976, detta efter att en radio-DJ i Cleveland hade självsvåldigt börjat ge låten, som fanns på albumet Silk Degrees, en hel del airplays. Den hamnade som högst på plats tre på amerkanska Billboardlistan.

Idag har Lowdown samplats ett otal gånger i nya hitlåtar, till exempel av Snoop Dogg förra året. Eller ska man i det fallet snarare kalla det en cover..?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2012-05-19 11:42:42

Boz Scaggs sjöng blues med svenska Merrymen i mitten på 60-talet (1966?) innan han stack tillbaka till USA och gjorde solokarriär. I Merrymen ingick bl a Bill Öhrström och Bo Hansson (Hansson & Karlsson, Sagan om ringen). En höjdare, tyckte vi, som var med...

Postat av: F

Publicerad 2012-05-19 12:01:57

Tack för infot, Henry!



Lite googlande och man hittar The Merrymen with Boz - Searchin', 1965 ( http://youtu.be/EG1TjTCDTN4 ) och detta blogginlägg: http://swedishbeat.wordpress.com/tag/boz-scaggs/



Bill Öhrström skiver på http://www.billohrstrom.se/billomblues.htm



"Hemma i Stockholm träffade däremot jag en riktigt bra sångare, en hippie från Texas vid namn Boz Scaggs. Så när jag skulle in i skivstudion nästa gång erbjöd jag honom att sjunga istället för mig. Boz var både gitarrist, sångare och munspelare, så i praktiken hade jag gjort både mig och Bosse Hansson överflödiga i The Merrymen. Vi hade fått leka ”Stones” i halvannat år och det var ganska lagom. Det kanske hade varit lagom för Mick och Brian och grabbarna också...

Så jag blev skivproducent på Polydor (vid det laget hade jag gått ut gymnasiet och gjort en mycket kort militärtjänst), och min första seriösa uppgift blev en LP med Boz Scaggs. Han hade gärna haft med sig sin kompis och granne från Houston, Steve Miller, och när inte det gick så sjöng Boz även Millers stämmor – i stereo!"

Postat av: jan häggström

Publicerad 2012-05-19 15:21:07

hej lae

en av dina trognaste läsare. jag saknar ett forum för mina minnen, pratat me dej förr,dragon aviation tex,född o uppvuxen skå,esse,cyklade till essb,aeroflot il-14, samma storlek all uniformer,lekkamrat me egge lönn,farsan va verkmästare flygtjänst,egge bma, flög ek barkis -71, se-emr, gammal stockholms aero,alla austrar,jordbruksflyg, dom va dammiga cubarna,o stank.

har du ett forum för mej ?? ,oxså mek f21 65-66 32 sport, sk-16, urban 78, el. 73,doven fanns där då



M V H

Janne

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela