Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En bok kanske?

Publicerad 2012-05-13 13:05:00 i Allmänt,



Jag grunnar på att ge ut en bok. Eller rättare sagt: Jag blev för ett tag sedan föreslagen av flickvännen att ge ut bloggen - eller snarare valda inlägg ur den - i bokform. Jomenvisst, varför inte?

Förresten är det inte den första idén till en bok som jag haft. Det har funnits tankar på böcker tidigare, men det här är kanske (vips!) det mest konkreta hittills. Borde ju faktiskt kunna få ihop något...jag menar, det har nästan förkommit ett inlägg per dag sedan oktober 2005...

Så nu vill jag ha feed back från er därute: Är detta en bra sak? Hur ska jag förlägga mig? Vilka inlägg ska vara med i boken? Vad mer ska jag tänka på? Berätta för mig, tyck till!

Tack på förhand,

Eder Lae


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Kenneth G

Publicerad 2012-05-13 13:45:22

En utmärkt idé! Det finns ju inte många rena flygboksförlag kvar idag, men en första fråga till SFF för att se om man överhuvudtaget har intresse. Sedan skulle jag kunna tänka mig Norlén & Slottner i Kristinehamn som hitintills har gett ut fyra flygböcker se http://bokforlaget.com/bocker/flyghistoria.html/ Ett tredje alternativ är print-on-demand och då kan jag rekommendera books-on-demand i Visby se http://books-on-demand.com/start.html Ett fjärde kan ju vara att ge ut det på eget: Lae

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-05-13 16:00:41

Strålande idé. Gärna med ett kapitel om Pa-28 i Sverige som du skrivit flera, mycket initierade och fina artiklar om tidigare på bloggen.



Just klubbflygets historia i sverige och de "vanliga" klubbkärrorna är ju relativt ovanliga ämnen inom flygboksvärlden.

Stort tack för all god läsning hitils. Vi ser fram mot din kommande bok.

Postat av: LIA

Publicerad 2012-05-13 18:05:40

Intressant idé och skulle säkert kunna bli bra. Men sedan är det ju det där med marknadsföringen och att lyckas sälja boken...

Postat av: Martin

Publicerad 2012-05-13 18:44:57

Allt om MFI ska med, så ere bara !!!

Där har du inget att redigera, bara att fylla på direkt in i boken.



Ja... sen är det nog inget mer som behöver vara med.



;-)



/M

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2012-05-13 19:54:25

Oavsett innehåll så tycker jag att det är en strålande idé att ge ut en bok. Internet i all ära men jag tillhör de där stollarna som tycker det går lättare och snabbare att bläddra i en bok.

Om man kan beställa redan nu så gör jag det.

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2012-05-13 22:23:56

Låter som en utmärkt idé F!

Att ge ut på eget förlag ger kanske en frihet och möjlighet att producera både egna och andras alster.

–Även översättning och ghostskrivande i flygvärlden kräver kunskap vilket är nyckeln som du redan har.

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2012-05-14 13:18:24

Håller med de flesta av ovanstående skribenter i att iden alldeles utmärkt. Men välj själv innehåll och inriktning, det tror jag blir bäst. Får inte allt plats i en bok, skriv flera! Jag förhandsbeställer i vilket fall som helst!n (Men gärna något gulfärgat..)

Postat av: LNK

Publicerad 2012-05-14 14:25:43

Micke och jag vill att du ger ut en Nyfiken Gul i bokform. Som jag ser det finns det material för minst tre böcker+. Flyg, klassiska bilar, sköna gubbar och musik.Men glöm inte "Skägget i skyn".

Skippa Jaguar, solarium och uppknäppt Skiourta!

Beställer härmed två ex.

Postat av: Weiron

Publicerad 2012-05-14 16:06:24

Alla glada tillrop till en bra idé till trots bör man kanske stanna upp ett tag och fråga sig bl.a;

Vilken är den tänkta bokens målgrupp? Hur många av din bloggs läsare är beredda att köpa en bok och läsa allt det som man redan läst på bloggen, och vid tillfälle kan öppna upp igen... Fundera på det! Du är både ambitiös, kunnig och produktiv och mitt tips är att Du som "bärlina" (storyline) använder och fokuserar på "General Aviation" - det ämne du mest behärskar! Häng upp blogginläggen på linan om och kring GA och komplettera och lägg till fler foton, uppgifter och illustrationer som t ex nostalgiska annonser.

Tänk också på att vara politiskt korrekt och ta inte med för mycket av de kritiska inläggen om t ex FVM eller liknande.

Det är på tiden att vänner och tillskyndare av "General Aviation" får en bok om historiken, nuläget och framtidsperspektiven. JAS-nördar, Viggenb*gar och Drakenf-ntaster har ju redan fått sitt...

Lycka till!

Postat av: Matsen

Publicerad 2012-05-15 08:33:50

Håller med Weiron till 100%.

Kör på!

Du får fritt disponera bilder ur mitt arkiv som vanligt förstås...

Men ta MFI först du, tillsammans med farfar red. Så blir i varje fall Martin tyst. ;o))

Postat av: Björn i Lund

Publicerad 2012-05-15 22:15:20

Kööööööööör!

General aviation med klubb bilder och annonser blir perfekt!

Och gone and not forgotten! Glöm inte dem!

Skriv upp en till! Eller make it two!

Hlsn

Björn i lund

Postat av: F

Publicerad 2012-05-15 23:14:56

Tack alla för era synpunkter. Ska ta dem i beaktande, samtidigt så rör sig mina tankar - åtminstone just nu - i en annan riktning vad det gäller boken. Jag är nu inne på att tänka kronologiskt, göra nedslag genom åren. Det kommer vara spretigt, men hey...det är en blogg. Som jag ser det skulle man kunna jämföra med någons samlade krönikor, sånt brukar ju då och då, efter ett urval, buntas ihop och publiceras i bokform.

Vi får se hur det blir, mina tankar om detta är lika spretiga som bloggen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela