Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Guteflygarprofilen Birger Ene

Publicerad 2012-01-26 07:57:03 i Propulärkultur,



Bosse Forsberg skrev ett mail och bifogade några bilder på sin förste flygaridol, Birger Ene. Bosse skrev:

Här kommer lite AVIA-nostalgi. Det handlar om min förste riktiga FLYGIDOL, Birger Ene (mekaniker, målflygare, puderflygare, flyglärare, taxiflygare mm. - snacka om bredd!). Det finns nog få bilder av Birger för han var en doldis. Ovan ser vi dock honom, med sin kära pipa och troligen en kopp kaffe på bordet.



Bild från 1962 när vi tog A-cert med bl a Birger som lärare. Lillcuben SE-CDH var utrustad med puderflygaggregat (urmonterat) och en 90 hk-motor. Närmast Birger står jag och närmast i bild står Sven Lindström (Bror till "SAS-Lindström", talfyren).



Birger pudrar med SE-CDH. En gång minns jag att han kom hem med traktor efter ett besök i kraftledning! Nedan ser vi Birger in action i SE-BYO, en 150 hästars Super Cub (tror den från början var en 90 hk som moddades till 150 hk).



Birger Ene kom att genomföra flera "sista flygningar" av idag välkända museiföremål. Jag tänker på Saab B 17A SE-BWC (i juni 1964) som idag finns på Danmarks Tekniska Museum i Helsingör, Saab B 17A SE-BYH (våren 1968 - kanske inte ett museiföremål idag på samma sätt som de andra) och Skyraider SE-EBL (i november 1977).



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stefan Ene

Publicerad 2014-12-14 16:49:02

Hittade detta just och jag minns ju mycket av detta från mina yngre dagar!

Stefan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela