Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: F

Publicerad 2012-01-30 17:55:50

Det finns två kopplingar till förra inlägget - någon som vet?

Postat av: Martin

Publicerad 2012-01-30 18:38:39

En koppling = kapten på Syd-Aero kallas för Skipper !!



/M

Postat av: F

Publicerad 2012-01-30 19:04:31

Nåhända, M - men fortfarande två kopplingar till förra inlägget......

Postat av: Martin

Publicerad 2012-01-30 19:41:52

Jaha, då ere 3 kopplingar...

Hmmm få se...



2 vingar och lika osexig som en Short (= kort) ???

Storleken har ju som bekant betydelse.. ;-)



/M

Postat av: F

Publicerad 2012-01-30 20:16:07

Fel M, det var Piper Tomahawk som skulle tillverkas hos Short på Nordirland och inte Beech Skipper.



Två kopplingar...

Postat av: Martin

Publicerad 2012-01-30 20:56:26

Jag ger upp...god natt !



/M

Postat av: F

Publicerad 2012-01-30 21:13:50

god natt, M!



Ledtråd: Inte Irland, men Småland.

Postat av: Leif Kvist

Publicerad 2012-01-31 18:37:47

Om man nämner Strålfors i Ljungby med kompanjonskap i Oskarshamn?

Det finns nog en ytterligare koppling....men där är jag lost.

Postat av: F

Publicerad 2012-01-31 20:16:32

Leif är helt rätt på det! Han känner igen sitt riktnummer och ser att det antagligen gick till Bengt Carlsson på Syd-Aero (sedermera trading as Business Aircraft Sales). Det var den enkla biten.



Jag tror att det kanske var svårare med det faktum att Beech-agenturen för Sverige en kort tid runt 1981 låg i ett dotterbolag till Strålfors i Ljungby, United Beech Sweden AB. Förutom Beech 77 SE-IIP och -IIR tog man hem sin egna Beech 200, SE-IGV. Den senare kanske var anledningen till agenturen?



Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2012-09-12 06:23:34

Dessa två Beech Skipper ferryflög jag tillsammans med numera bortgångne Birger Nielsen från Channon på Irland till Oskarshamn.
Det var en äventyrlig flygning i rote på lägsta höjd i dimma utefter engelska kusten. Via Dover Kalae. (reservation för stavningen).
Övernattning i Gronningen dit vi anlände efter ordinarie öppethålning med i stort sett tomma tankar.
Följeplanet, en Cessna 177 Cardinal flögs av Jan-Ulf "Spinn" Fride'n och Inge Hyckenberg.
Ett medfört imperial hallon med Grants inmundigades av meteorologer, trafikledare och övrig flygpersonal under natten i Gronningen. En liten överbliven skvätt fick Olga på restaurangen ta med sig hem för att hon jobbade över och stekte biffar åt oss. Ja, det blev en oförglömlig natt.
Under hela min återstående karriär hade jag kontakt med Hasse i tornet på Gronningen, när jag passerade över.

Svar: Tack J-O för denna mycket intressanta input! :)
Lazerjesus

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2012-09-12 06:25:50

Det ska stå gallon, inte hallon.

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2012-09-12 06:30:43

Jag ferryflög också ett antal King Airs för Strålfors i båda riktningarna över Atlanten.

Postat av: J-O Holmström

Publicerad 2012-11-08 16:43:52

På en av flygplanen fungerade inte VOR,en därför var vi tvugna att hålla ihop i en tät rote.
När vi närmade oss Gronningen paserade vi genom en kraftig CB och då tappade jag kontakten med Birger.
Fich QDM från Gronningen och när vi kom in i varvet fick vi även kontkt med varadra./J-O

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela