Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tiger Moth fyller 80 idag!

Publicerad 2011-10-26 00:06:41 i Tiger Moth...och Moth,


Tre välkända svenska Tiger Moth snyggt stafflade. Bild: Claes Axstål via Henrik Lundh.

Hipp hipp hurra! Idag fyller de Havilland DH.82 Tiger Moth 80 år!

Saxat från den svenska Tiger Moth-kronologin som bloggisten plitade ihop för cirka fem år sedan:

1931


maj: Flygvapnet beställer tio stycken DH.60T Moth Trainer (Sk 9) – en brådskande affär, dessa behövs akut till flygskolan på Ljungbyhed som har planerad kursstart i mitten av juni.

 
25 juni: DH.60T Tiger Moth G-ABNJ (1727) registreras på The De Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane. Planet är det fjärde tillverkade av totalt åtta DH.60T Tiger Moth. Se vidare augusti.

 
8 juli: De fyra första Sk 9 godkänns och kursstart på F 5 Ljungbyhed för 1931-års flygskola. Resterande sex flygplan godkända och levererade en månad senare. De först levererade Sk 9 har tidigare burit engelska civilregistreringar: G-ABKM (1700) till –ABKR (1704). Flygvapennummer 5103 till 5112, de sista fem har tillverkningsnummer 1718 till 1722.

 
18 augusti: DH.60T Tiger Moth G-ABNJ, med tillfällig Class B-registrering E.5, flygs av De Havillands pilot Hubert Broad till A&AEE Martlesham Heath för utvärdering av RAF. Planet är en av de åtta DH.60T som tillverkas under sensommaren och hösten 1931 med det nya tillmälet Tiger Moth. Nytt för denna är att i nosen sitter en inverterad 120 hästars Gipsy III och vingarna har pilform. Detta medför dålig markfrigång vid det undre vingparets spetsar. Detta åtgärdas genom att korta av vingstöttorna och på så sätt lyfta det undre vingparet. Omsatt direkt i produktionen hos De Havilland ges denna typ en egen ny beteckning: DH.82. Se vidare december.
 

 
 
26 oktober: Den första DH.82 Tiger Moth med Class B-registrering E.6, senare ändrat till G-ABRC (1733), premiärflyger vid Stag Lane i England. Pilot: Hubert Broad. En första order på 35 stycken DH.82 till RAF är redan undertecknad.

 
10 november: Den andra kollisionen mellan två Sk 9 inträffar (5103 och 5104), denna gången vid flygskola/sjö i Västerås. Båda flygplanen totalhavererar. Den 1 september hade 5106 och 5112 kolliderat med dödlig utgång vid avancerad flygning på Ljungbyhed. 40% av Sk 9-beståndet avskrivet på knappt fyra månader. Kvarvarande Sk 9 får treställiga flygvapennummer: 555, 557-561.

 
17 december: Hubert Broad anländer kl 13.15 till Barkarby från Malmen med före detta E.5, nu återregistrerad G-ABNJ. Han har flugit i miserabelt väder till Stockholm och väntades från början ha anlänt redan 14 december. Ett nytt skolflygplan Typ I måste fram till 1932-års flygskola vid F 5. Sk 9 var inköpt som en temporär lösning och Sk 6, Heinkel HD 36, måste ersättas.

Dagen därpå demonstrerar Hubert Broad Tiger Moth för flygvapenledningen. G-ABNJ blir kvar i Sverige och flygplanstypen kom på flygvapensvenska kallas Sk 11. Totalt kom man anskaffa ett 40-tal exemplar. Läs mer om Broads besök på Barkarby 1931 här.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela