Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Cesar 54 hos ESK 725

Publicerad 2011-11-28 19:50:24 i Kalla kriget,



Saab J 35D-2 Draken nummer 35354, radioanrop Cesar 54. Med andra ord tillhör flygplanet (som även synes) F 3 på Malmen - C är ju den tredje bokstaven i alfabetet. Bilden togs av danska Flyvevåbnets B. Mikkelsen på hemmaplan, enligt uppgift, 1965.

Det som får en att hajja till lite, åtminstone bloggisten, är märket på fenan: Det är emblemet för danska Eskadrille 725 som sitter där.


Bild via SFF Arkiv.

Jag tror att året snarare är 1966. Dels för att 35354 har fått det så kallade drakenkamoflaget, vilket i och för sig är möjligt, men känns lite tidigt. Dels för att Danmarkskampanjen - som man sagt idag - inte drog igång på fullt allvar förrän i januari detta året. Just 35354 gjorde en tvådagarsturné i Danmark och bland annat besöktes ESK 725 på Karupbasen som passade på att sätta sin "tag" på det svenska jaktplanet.

Uppdaterat kl 20.45

Håkan O har i en kommentar skrivit följande:

Danmarksturnén med 35354 ägde rum 1968, tre månader efter att affären var uppgjord och klar.

1968-06-25: Skrydstrup och Karup
1968-06-26: Ålborg
1968-06-27: Vaerlöse

Emblemet från Eskadrille 725 skulle ju teoretiskt kunna ha hamnat på fenan i januari 1967 då BV Larsen (chef Eskadrille 725) flög J 35D på F 3 men en bild tagen 1968-06-25 talar emot detta.

Källa: T.O. 1F/RF/TF-35-1 1/2 utgiven av TINBOX


Pilot var Kjell Wikström.


J 35D-2 35354, nylevererad som Martin 54. Bild: Kaj Nilsson via LIA.

35354 godkändes efter leverans 641109 och betecknades då som en J 35D-2. Hamnade först hos F 13 i Norrköping med stationssiffran 54. Vintern 1965/66 flyttades 35354 över till Linköping och F 3 med fortsatt samma stationssiffra på fenan.



1968 försvann subvarianterna för D-versionen av J 35 då tidigare levererade nu var uppgraderade, alla kallades därefter kort och gott för J 35D. Märket från Danmarksturnén verkar ha fått sitta kvar tiden på Malmen ut. Det var för övrigt vid F 3 som de första danska piloterna fick lära sig flyga Draken under 1969. Något år senare började deras egna Drakar levereras.

35354 som Cesar 54 på Ljungbyhed 1969. Bild via SFF Arkiv.

När F 3 började utrustas med J 35F 1970 överfördes J 35 David 35354 till David-flottiljen F 4 i Östersund. Fortfarande med samma siffror på fenan; 54.



Två vyer av David 54 fotograferad av LIA på flygdagen på F 4 Frösön i juni 1976.



Här kom 35354 att vara kvar till mitten av 80-talet då D-versionen utgick ur flygvapnet. Formellt överfördes planet till F 21 men det är tveksamt om gamla 54:an kom att användas av Luleflottiljen, troligen blev det skroten ganska omgående (?).

Uppdaterat kl 22.25

Följande info om 35354 inkom från Otto via LIA:

kassdatum 840823
Drifttid 2134.48 timmar
Sista flygning 840802

Bilden nedan på fyrgruppen, med David 54 som etta, över Åreskutan togs för ett julkort 1977.


Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-11-28 20:32:48

Danmarksturnén med 35354 ägde rum 1968, tre månader efter att affären var uppgjord och klar.

1968-06-25: Skrydstrup och karup

1968-06-26: Ålborg

1968-06-27 Vaerlöse



Emblemet från eskadrille 725 skulle ju teoretiskt kunna ha hamnat på fenan i januari 1967 då BV Larsen (chef eskadrille 725) flög J 35D på F3 men en bild tagen 1968-06-25 talar emot detta.

Källa: T.O. 1F/RF/TF-35-1 1/2 utgiven av TINBOX

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-11-28 20:49:44

Jag glömde att skriva att den danska bilden från 1968-06-25 är tagen på Skrydstrup så förmodligen klämdes dekalerna tid på Karup senare samma dag.

Postat av: F

Publicerad 2011-11-29 05:40:45

Tack Håkan, för att snabbt rätat ut frågetecknet rörande när, var och hur det där märket kom på plats (på fenan) :)

Postat av: F

Publicerad 2011-11-30 08:42:45

Varför fördelade man J 35D i norr (F 4 och 2/F 21) och J 35F i söder under 70-talet?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela