Och vad hände med rotetvåan?

I både Flygrevyn och Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT) har det på senare tid berättats om incidenten sommaren 1985 då en spaningsviggen ur F 13 uppvaktades över Östersjön av ett par sovjetiska Sukhoi Su-15 och där en av de senare slog i vattnet varvid piloten omkom. När jag läst berättelsen så har jag tyckt att det varit lite konstigt att det hela tiden varit frågan om en ensam SH 37 Viggen - vanligtvis uppträdde man väl i rote under liknande företag? Det borde varit en SF 37 med också? Inget absolut "måste", men ändå? För ett tag sedan hittade jag ovanstående tidningsklipp - för att läsa expressenartikeln klicka här.

I SFT 2/2011 finns en insändare av förre flygvapenchefen (CFV) Sven-Olof Olson där han i skarpt reagerar på artikeln i föregående nummer. Han avrundar med orden:
Artikeln i vår tidskrift ger sken av att Viggen-piloten närmast har utfört en djärv bravad genom sitt minst sagt äventyrliga och gränsöverskridande agerande.
Som dåvarande CFV vill jag så här 25 år senare, men fortfarande med stark känsla för vårt Flygvapen och för pilotmässig fair play, beklaga såväl haveriet som Viggen-pilotens agerande.
Jag avrundar med en bild på Martin 03, "Viggen-pilotens" plan...fast tio år efter incidenten...
