Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Och vad hände med rotetvåan?

Publicerad 2011-05-10 20:46:43 i Kalla kriget,



I både Flygrevyn och Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT) har det på senare tid berättats om incidenten sommaren 1985 då en spaningsviggen ur F 13 uppvaktades över Östersjön av ett par sovjetiska Sukhoi Su-15 och där en av de senare slog i vattnet varvid piloten omkom. När jag läst berättelsen så har jag tyckt att det varit lite konstigt att det hela tiden varit frågan om en ensam SH 37 Viggen - vanligtvis uppträdde man väl i rote under liknande företag? Det borde varit en SF 37 med också? Inget absolut "måste", men ändå? För ett tag sedan hittade jag ovanstående tidningsklipp - för att läsa expressenartikeln klicka här.



I SFT 2/2011 finns en insändare av förre flygvapenchefen (CFV) Sven-Olof Olson där han i skarpt reagerar på artikeln i föregående nummer. Han avrundar med orden:

Artikeln i vår tidskrift ger sken av att Viggen-piloten närmast har utfört en djärv bravad genom sitt minst sagt äventyrliga och gränsöverskridande agerande.

Som dåvarande CFV vill jag så här 25 år senare, men fortfarande med stark känsla för vårt Flygvapen och för pilotmässig fair play, beklaga såväl haveriet som Viggen-pilotens agerande.

Jag avrundar med en bild på Martin 03, "Viggen-pilotens" plan...fast tio år efter incidenten...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gurra

Publicerad 2011-05-11 12:55:53

"En diplomatportfölj full av kött"??

Läser jag rätt, eller är scannern inställd på 200 dpi ;)

Postat av: F

Publicerad 2011-05-11 13:15:21

Du läser nog rätt, Gurra....

Postat av: Stellan

Publicerad 2011-05-11 19:17:02

Portföljmysteriet; lönedag för piloten?

Postat av: Weiron

Publicerad 2011-05-11 19:34:59

Det känns lite som att skita i det blå skåpet när en f d flygvapenchef efter 25 år beklagar ett haveri som drabbar en presumtiv inkrätare av vårt territorium samtidigt som han kritiserar en av sina piloter vars uppgift är att övervaka och hålla rent runt vårt lands gränser.

Samtidigt har ingen f d flygvapenchef beklagat haveriet/nedskjutningen av den svenska DC-3:an i juni 1952, eller att vi nu nu har ett flygvapen som knappast är värt namnet... Man slutar aldrig att förvånas!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-05-11 22:06:29

Hörde talas om för några år sedan att det var frågan om 2 span-viggen i företaget

Postat av: Artwing

Publicerad 2011-05-12 11:26:13

Tidningsartikeln är så full av nonsens att det tar för lång tid att reda ut vad som egentligen är sant i den. Läs vad som verkligen hände i artikeln som varit införd i SFT och Flygrevyn. Jag tog reda på allt som finns dokumenterat, och detta torde vara nog för att bekräfta förarens historia.En ensam SH37, uppbackad av svensk jakt över Gotland. Dessa var primärt relästation åt spanaren.

Hälsningar författaren.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela