Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

J 9 hos F 20 - Air To Air

Publicerad 2011-03-21 23:20:00 i Allmänt, Propulärkultur,



Extravaganza Seversky EP-106 fortsätter! Dessa fantastiskt trevliga air-to-air-bilder på J 9, Seversky/Republic EP-106, i användning hos F 20 kommer också från Åke - hatten av för det! De är tagna av flygvapenpiloten Ulf Staffenburg och är skannade av Pelle Lindqvist. I bilden som syns här ovan så tycker jag det märks påtagligt att just denna flygplantyp var äldre bror till P-47 Thunderbolt.

Kungliga Flygkadettskolan, F 20, flyttade in på Ärna-fältet utanför Uppsala tillsammans med   F 16 sommaren 1944. De första åren tilldelades F 20 mest äldre och mer eller mindre uttjänta flygplan, till exempel Gloster Gladiator (J 8).



Under 1946 tillfördes kadettskolan ett större antal J 9. Vid den här tiden hade J 9 egentligen getts uppgiften spaning, detta under övergångsperiod - 32 stycken hade överförts till spaningsflottiljen F 11 från F 8 som hade fått J 22. Så här skriver Lennart Andersson i en artikel i SFT 2/09:

Varje spaningsdivision skulle ha fyra J 9-plan, utöver de B 3 och S 14 som ingick, och F 11 behövde därför bara tolv flygplan för sin krigsorganisation. Under 1946 kunde därför en del av överskottet från både F 8 och F 11 överlämnas till F 20. På F 20 fanns i slutet av året 27 flygplan... 


Nummer 78 är J 9 med FV-nummer 2115. Flygplanet kasserades 520927 i samband med att typen utgick.

J 9:s användning vid kadettskolan kom alltså att bli rätt kort. Redan 1946 hade man dessutom beslutat att köpa in J 26, N.A. P-51D Mustang, i så pass stort antal att det även skulle räcka för F 20 - F 16 opererade sedan tidigare, som många känner till, "Mussen". Leveranserna skedde under 1947 och var klara under hösten detta år.



J 9:orna vid F 20 gick därefter vidare till nästa uppgift. Merparten kom nu bli spaningsflygplan vid F 3...och i slutet av 1947 var det just F 3 som hade 27 stycken J 9 i sin inventarielista...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2011-03-22 11:00:08

Underbara bilder, vilken känsla !

Dessutom kryddade med intressant information.



Toppen F och Åke.



/M

Postat av: F

Publicerad 2011-03-22 23:27:19

Sannerligen, M! :)



Det är rätt anmärkningsvärt att man höll igång J 9 ända till hösten 1952. När VK2 tog slut 1945 var fortfarande 50 av de 60 levererade i användning. Säga vad man vill, men förkrigskvalité är ju ett begrepp idag när man snackar om amerikanska (främst civila) flygplan. Kanske inte helt fel att lägga EP-106 i denna gruppen? För mycket till stridsflygplan var det väl egentligen inte... ;)

Postat av: Gunnar Fahlgren

Publicerad 2012-11-16 14:48:56

Tack för den informationen, att J9 fanns på F20 före J26. Det förklarar varför jag där lyckades komma över ett J9 propellerblad – mycket vackert i formen – som sedan dess prytt min bostad.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela