Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

"Dang" it's a Mustang!...i Västerås...igen

Publicerad 2011-07-24 12:36:41 i Mustang,



En tisdagskväll i mitten av juni anlände SHF:s välkända P-51D "Old Crow" till Västerås/Hässlö och står nu i gamla CVV-hangaren, som idag hyser Västerås Flygmuseum. Bilderna togs samma kväll av Neriks. Läs gärna det tidigare inlägget SHF quo vadis?.

SHF:s förresten? Hur är det med de nuvarande ägarförhållandena på Mustangen? Från annonsen som legat ute på webben:
 
Airframe:
1314 TTSNEW
Total Rebuild by Vintage Aircraft Ltd., Ft. Collins. 1985

 
Engine:
207 hours SMOH by Jack Hovey
Packard V-1650-7: 1450 H.P.
620 Series Transport Heads and Banks and Merlin Fingers
0 STOH- Roush Pistons/ Rings

 
Propeller:
Hamilton Standard Paddle Blades
Overhauled May 2006

 
Exterior:
2001 “OLD CROW” in Olive Green

 
Interior:
Boeing Light Grey Interior with Light Grey Leather Upholstery

Enligt legenden så är denna Musse, N167F, än av de snabbaste P-51D som finns i warbird-cirkusen. Man kan fråga sig 'varför då?' Faktum är att "the airframe is just as complete and orginal as it was when it left the prodction line" i mitten av 40-talet. Den är inte kraschad, den är inte race'ad...och därmed har inte några dito modifieringar eller ingrepp på airframe skett. Kärran är, som någon med efternamnet Hanna uttryckte det, "inpassad och spikrak och den snabbaste Mustang jag någonsin flugit". 

Och gångtiden, ni såg? 1314 timmar totalt sedan ny! Ur den synvinkeln är flygplanet i princip nytt. 

Så för att svara på den inledande frågan om vem som äger Mustangen: Jo, det är har skett en ägandeförändring och det är också anledningen till att flygplanet nu står på Hässlö. Numera ägs N167F av ett konsortium trading as NoWa, vilket ska utläsas om Nordic Warbirds. Bakom NoWa står tre personer varav en är svensk och en är norrman. Svensken heter Janne Andersson, norrmannen heter inte Saether...
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Chefsingenjören

Publicerad 2011-07-24 13:38:35

Vacker! Jag skulle gärna pröva på för att se vilken topphastighet den har! :-)

Postat av: Cederqvist JR

Publicerad 2011-07-24 13:51:10

Härligt med två mustanger i sverige. Hoppas de målar om den till förra målningen.

Postat av: Trygve

Publicerad 2011-07-24 16:31:48

Eller hva med en helt ny start, og dermed nye farger?



http://www.mustang.gaetanmarie.com/photo%20gallery/foreign%20mustangs/sweden/978.jpg



Postat av: Kenneth G

Publicerad 2011-07-24 17:37:28

Spänningen är oliiiidlig vad gäller vem som är ägare till Mustangen.

Postat av: Björn

Publicerad 2011-07-25 09:51:10

Har även Invadern som nämns i SFF-länken månne skymtats i Västerås? Man vill ju gärna tro det...



Personligen gillar jag Mustangens olivgröna målning, den sticker ut bland alla metallrena.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-07-25 11:01:24

Invadern har inte setts i Västerås. (Åtminstone inte än...)

Postat av: Anders

Publicerad 2011-07-27 18:32:29

A-26 Invader... 5.64 m hög? Kommer in genom dörren?

Postat av: Kan man få in en DC3-a så...

Publicerad 2011-07-30 10:23:55

Postat av: henry w

Publicerad 2011-07-30 10:26:24

Mycket spännande! Håll gärna oss okunniga underrättade om fortsättningen på detta äventyr!

Postat av: Anders

Publicerad 2011-07-31 07:21:44

Ponera att en A-26 är "högre" än en DC-3/C-47?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-08-08 22:20:05

Uppmärksammats oxo här http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89824

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2011-10-05 11:21:50

A-26 ÄR högre än en DC-3. 5,64 m mot 5,16. Men om man lyfter noshjulet, borde det gå.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela