"Dang" it's a Mustang!...i Västerås...igen

En tisdagskväll i mitten av juni anlände SHF:s välkända P-51D "Old Crow" till Västerås/Hässlö och står nu i gamla CVV-hangaren, som idag hyser Västerås Flygmuseum. Bilderna togs samma kväll av Neriks. Läs gärna det tidigare inlägget SHF quo vadis?.
SHF:s förresten? Hur är det med de nuvarande ägarförhållandena på Mustangen? Från annonsen som legat ute på webben:
Airframe: 1314 TTSNEW
Total Rebuild by Vintage Aircraft Ltd., Ft. Collins. 1985
Engine: 207 hours SMOH by Jack Hovey
Packard V-1650-7: 1450 H.P.
620 Series Transport Heads and Banks and Merlin Fingers
0 STOH- Roush Pistons/ Rings
Propeller: Hamilton Standard Paddle Blades
Overhauled May 2006
Exterior: 2001 “OLD CROW” in Olive Green
Interior: Boeing Light Grey Interior with Light Grey Leather Upholstery
Enligt legenden så är denna Musse, N167F, än av de snabbaste P-51D som finns i warbird-cirkusen. Man kan fråga sig 'varför då?' Faktum är att "the airframe is just as complete and orginal as it was when it left the prodction line"i mitten av 40-talet. Den är inte kraschad, den är inte race'ad...och därmed har inte några dito modifieringar eller ingrepp på airframe skett. Kärran är, som någon med efternamnet Hanna uttryckte det, "inpassad och spikrak och den snabbaste Mustang jag någonsin flugit".
Och gångtiden, ni såg? 1314 timmar totalt sedan ny! Ur den synvinkeln är flygplanet i princip nytt.
Så för att svara på den inledande frågan om vem som äger Mustangen: Jo, det är har skett en ägandeförändring och det är också anledningen till att flygplanet nu står på Hässlö. Numera ägs N167F av ett konsortium trading as NoWa, vilket ska utläsas om Nordic Warbirds. Bakom NoWa står tre personer varav en är svensk och en är norrman. Svensken heter Janne Andersson, norrmannen heter inte Saether...