Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Örnen i Berlin 1993

Publicerad 2011-07-17 14:02:18 i DC-3,



Av någon anledning så återkommer man gärna till Örnen, gamla Swedic 794, föremål för flera blogginlägg. Senast var det i april, se Luftlandsättning Tunarp 810407. På "duröret" hittade jag för lite sedan dessa två filmklipp tagna i början av juli 1993: 9Q-CYE, före detta 79004, besöker Berlin...
 


Även denna nedanstående bild är tagen då, i Berlin 1993. Är det någon därute som har nytagna bilder på Örnen? Saxat från ett forum: The unpainted aircraft with wings and stabilisers removed is 9Q-CYE (s/n 19771). It now bears a "Goodbye Kinshasa" graffiti in the side of the fuselage. Owned by Air Kasai.

Kommentarer

Postat av: Per

Publicerad 2011-07-18 00:11:34

Första filmen plåtad från min favoritplats, säte 1A (eller vad man ska kalla det). Något annorlunda utsikt med tysk betong istället för savann och regnskog dock....

Besättningen tycks vara tysk. Nån som vet i vilket sammanhang detta skedde? Åke hyrde väl ut gamla "Örnen" rätt friskt under en period medan han själv helst puttrade runt i 9Q-CUK (registreringen ES-AKE hade inte tillkommit ännu).

Postat av: Martin

Publicerad 2011-07-18 07:55:07

För att citera en känd amerikan med "stället" i gruset:

"The Eagle has landed"



/M

Postat av: F

Publicerad 2011-07-18 09:34:14

Jo, 9Q-CYE var periodvis uthyrd, bl a till fallskärmshopparläger. T ex Orsa 1992. Se http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/260423_131199136961974_100002156668548_230860_574491_n.jpg



Från ett tidigare inlägg: "Jag hajjade till när jag såg 9Q-CYE "Örnen" - först trodde man ju att skrotning hade påbörjats, en "kal" flygplanskropp utan vingar etc, dock stående på landstället.



Men snart fick man en förklaring: Örnen hade tidigare i år plockats isär för att på väg kunna flyttas från Kinshasas ena flygplats, N'Djili, till den andra, lite mindre: N'Dolo."

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2011-07-19 07:09:26



Kabinpersonalen må vara infödingar, men om jag inte missminner mig var det Åkes äldsta son Robban som skötte flygverksamheten med Örnen nere i Tyskland. Det var för övrigt han som flög den från Zaire till Sverige och även för det mesta under dess rätt korta tid i Sverige. Kärran var väl aldrig direkt "uthyrd" per se, men man försökte få till flygningar som gav lite klirr typ fallskärmshoppare och rundturer från Tempelhof och liknande. Problemet var ju som bekant att vissa personer på Luftis i Sverige ansåg att Jante gäller över all BCL och därför gjorde allt för att av pricip stoppa Åkes rätt seriösa försök att faktiskt få igång en kommersiell verksamhet med båda treorna i Sverige! Åke hade nog bott för länge utomlands för att komma ihåg att i Sverige ska man fan inte komma och tro att man är något!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-07-19 10:21:34

Funkade det inte att få igång en kommersiell verksamhet runt treorna då, tidigt 90-tal, så är det nog godnattsvart idag. Säga vad man vill, på den tiden fanns det folk på luftis som kände för flyg, förstod vad som i regelväg var applicerbart och inte. Visst, det kan för 20 år sdan varit jante som satte sin prägel över somliga, men idag är det snarare ren o skär fyrkantighet och snarare dumhet. JO kommer få mer o mer o göra i "flygsvängen". Kanske borde fått titta mer på flyg redan för 20 år sedan?

Postat av: F

Publicerad 2011-07-19 10:55:58

Hur var det nu? Alla minns väl Rocktåget(?). Rockflyget dök upp i pressen ca 1993 vill jag minnas och Åkes treor skulle användas. Av detta bidde det...?

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2011-07-19 18:32:27

Tro mig, Luftfartsverket var precis lika jävla fyrkantigt och fyllt med dumt folk för 20 år sedan (och tidigare med!) som nu! Jag har själv varit med om redan på 80-talet hur en LFV tjänsteman (eller snarare en tjänstekvinna) ljög för mig på telefon och la tvärt på luren i ren ilska när jag bevisade att hon inte bara ljög utan dessutom hade fel! När jag vid ett annat tillfälle framförde till min flygläkare vad man sagt till mig om honom på LFV (rätt fula anklagelser, för att inte säga direkt förtal!) och han ringer direkt ner dit är det ingen som vågar ta hans samtal! Jag kan räkna upp flera egna liknande erfarenheter!

När det gällde Åke går det namnge folk (numera pensionerade och/eller döda) på Östra kontoret som i klartext sa att de skulle göra allt för att stoppa hans försök till affärsverksamhet i luften i Sverige! Ren personlig förföljelse alltså!



Om vi tänker på samma sak så var "Rockflyget" bara en plojbild med en tillfällig logo på trean enbart för en fotografering. Men det var intressant hur många som försökte anmäla Åke för att ha utfört svartflyg efter att bilden dök upp i pressen utan att flygplanet ens rört sig! Det enda flygplanet som var kopplat till Rocktåget var väl annars när Alf Ingesson-Thoor åkte med ett par sommrar och körde uppvisning med Gul 85!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-07-19 18:48:31

Det har hängt med in i "vår tid". Säger man Jansson & Larsson och hänger på med 'Davids kamp mot Goliath' så är det rätt många därute som hajjar ett o annat........

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-07-20 09:16:01

Kul tankar. När jag 2000 undersökte möjligheten att importera den Catalina som var med i filmen Always var man inte särskilt imponerad. Fick naturligtvis avslag blandannat med motiveringen att flygplanet inte hade en historisk anknytning till sverige.... En av personerna som skrev under är numera pensionär och har figurerat i flyghistoriska sammanhang...

Postat av: David P

Publicerad 2011-07-20 09:26:34

En myndighet är sällan bättre än det regelverk som ligger till grund för verksamheten och det blir inte bättre av att tolkningar av det långt ifrån perfekta reglerna göra av personer som inte ser längre än till punkten i slutet av meningen i lagtexten...

Som väl är finns det och har det funnits riktigt kompetenta tjänstemän så hoppet är inte helt väck, synd bara att focus och energi ska behöva gå till spillo på "rundningsmärkena". En verklig insats vore att städa i TS korridorer. Eller som Dr King sa: "Tragedin i världen är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad."

Postat av: F

Publicerad 2011-07-20 11:39:20

Nja, SuperEchoChris, jag tror att det fanns en tanke "på riktigt" bakom Rockflyget -93. Minns en expressenartikel med Rosa Körberg och Attack (och Snowstorm?) framför en - eller båda - TAZ DC-3 och rubrik i stil med "Nu lyfter Rockflyget". Sedan vet vi alldeles för väl att sådan publicitet, som behövs för att sälja evenmanget, kan göra att tillståndsprocessen vad det gäller luftfart kan gå i baklås...om "fel" handläggare 'driver' (eller hur man ska uttrycka det?) ärendet.



Bakom Davids beskrivning finns en hel del. Man kan tillägga att TSL idag allt som oftast inte vågar se längre, gå längre, än vad som exakt står i regeltexten, mycket beroende på räddsla för nya prejudikat. Juridiken är den nya ledstjärnan, ett faktum som syns i vad det är för folk som numera jobbar i vår luftartsmyndighet. Minns en siffra att för ca 15 år sedan jobbade ca 140 personer på dåvarande LFV - idag är den fördubblad. Och inte har tillsynsobjektet - det vill säga antalet SE-reg flygplan och cert etc - fördubblats. Nej, snarare tvärtom. Något är sjukt här...

Postat av: David P

Publicerad 2011-07-20 12:19:51

Jag förmodar att fördubblingen utgörs av personer med lång erfarenhet, gedigen kunskap, kontaktnät och intresse för branchen? Det är ju självfallet mycket viktigt speciellt med tanke på att man måste besitta stor kunskap och insikt Inte minst för att kunna vara med och påverka ett regelverk i uppbyggnadsfasen och sedan applicera det som det är tänkt och minst lika viktigt, genomföra ändringar om det som skrivits inte stämmer med avsikterna

Postat av: F

Publicerad 2011-07-20 13:09:07

...och däri ligger nog en hel del av dagens stora problem, David. Man är i gråzonen mellan olika regelverk, har stora pensionsavgångar samt mitt uppe i en flytt. Tyvärr känns det som att man i många stycken f n håller på att uppfinna bollen nytt, just p g a detta (?). Det är har inte fungerat vid "överlämningen" från gamla LFV till nya TSL, enkelt uttyckt.



Att AOPA-Sverige på allvar överväger att hjälpa till vid omregistrering av den svenska GA-flottan (eller vad som kommer vara kvar av den om något år?) till ett land där det hanteras enklare o billigare, är ett klart tecken i tiden. Som svensk var man en gång stolt över sitt SE-.....

Postat av: E

Publicerad 2011-07-23 19:33:37

När bytte man anropssignal från Swedic till Swedeforce?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-07-24 09:58:40

Bra fråga, E. Det är något som jag själv grunnat över. Bytet från Swedic till Swedeforce bör ha skett i slutet av 80-talet...det är i alla fall min gissning...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela