Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Dove SE-GRA - 1

Publicerad 2011-12-03 11:43:36 i Propulärkultur,



Minns ni inlägget Pojken med guldduvan? Den de Havilland Dove som det handlade om i det inlägget avslutade sin flygande karriär som fallskärmshopparkärra. En som hade en del minnen av SE-GRA var Pelle Lindquist som varit vänlig nog att skicka följande berättelse och bilder. Take it away, Pelle!

1982 var jag helt ny som hoppilot i Göteborgs Fallskärmsklubb, drygt tjugo och livet lekte. Klubben drog under sommaren iväg på det traditionella sommarlägret, tillsammans med klubbarna i Västerås och Stockholm, och detta år hamnade vi i södra ändan av flygfältet i Arboga. Det blev mitt egentliga elddop som hoppilot, så ensam med klubbens Cessna 206 (SE-FXP) fick jag flyga så mycket jag orkade. På kvällarna vankades klassiskt lägerliv med alla dessa sköna människor, som levde ett liv helt annorlunda mot vad jag var van vid.



Jag trivdes som fisken i vattnet! Islandern som man ser nosen på är stockholmsklubbens, som jag vill minnas hette SE-IIA. Den gula Cessnan på samma bild är våran SE-FXP.

Vid ett tillfälle åkte jag med västeråsarnas Dove (SE-GRA) upp, för att få känna på en så pass stor maskin från högersits. Intressant. Dock fick vi något problem på vägen ner (vill minnas att det var oljetrycket) så piloten fick kupera vänstermotorn. Jag gick bak och kollade, samt tog nån bild (redan då var kameran alltid med). Enmotorlandningen gick helt enligt planerna, och jag vill minnas att maskinen snart var i luften igen.



Piloten som oftast flög SE-GRA på dessa läger (och som vänder sig om på en av bilderna) heter Lasse, men efternamnet har jag glömt (Eriksson?). Hopparen i vit overall bakom Lasse är Olle L, vid den tiden spaningsförare på Martin Röd.



1983 var vi tillbaka på Arboga, men 1984 flyttades sommarlägret till Arvika. Jag flög då klubbens Turbo-Cessna 206 (SE-IKG), men hade nu själv börjat hoppa och överlät flygandet mer och mer till andra. Vid en av flygningarna, när hopparna skulle göra nån lite större formation i frifallet, tog jag några bilder på GRA i luften från min plats bakom spakarna i Cessnan. Denna flygning blev en av de sista ”Duvan” gjorde.



För min egen del så gjorde jag sista hoppet från Kärran 840702… och några dagar senare var det slutfluget för SE-GRA, om jag inte minns helt fel. Hon fick något tekniskt problem och blev stående. ”Duvan” var ett vackert flygplan, med sin blåa färg, och ett tacksamt fotoobjekt.



Tyvärr stod hon sedan kvar i Arvika och förföll, innan hon transporterades iväg till Norrköping för att bli brandövningsobjekt. Dessa nedanstående bilder på Duvan är tagna i maj i år.



Nedtecknat i all hast, och fritt ur minnet.



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: John-Olof Holmström (J-O)

Publicerad 2011-12-03 20:16:22

Kommer väl ihåg SE-GRA, importerades av Bengt Grafström, därav registreringen.

Det finns ytterligare en De Havilland Dove i Sverige. Ägdes av bortgångne särlingen Uno Ranch i Göteborg.

Kommer ihåg en gång, troligen i slutet av 60- talet. Jag deltog i en tävling med min segelkärra SE-TII, en Phoebus A.

Jag kommer just ur ett cumulus när helt plötsligt Uno Ranch med sin SE-EUR, De Havilland Dove passerar mycket nära under mig.

Jag hade hört talas om att han en gång varje sommar tog en tur från Göteborg till Visby och att han gärna kopplade in autopiloten och tog en promenad ut i cabinen.

Skulle vara intressant att veta om han såg mig?

Postat av: F

Publicerad 2011-12-03 22:12:17

Tack J-O för den berättelsen. Hoppas att kunna återvända till SE-GRA och dess tidigare historia med bilder etc.



Minns en artikel i Kontakt-temanumret om Dove som just en sväng till Visby med SE-EUR (Echo Uno Ranch). Om Ranch såg dig? Bra fråga. Kan man gissa att Kenneth Sköld var med? Eller Ragnar Ahlberg? Om det ska frågas... ;)

Postat av: Gert

Publicerad 2011-12-04 12:25:39

Vilken härlig kärra och vilket underbart mäktigt motorljud. Jag har stått vid hangaren på Landvetter många gånger när Uno Ranch luftade sin Dove och det lät som en Spitfire när båda sexorna gick på full skaft längs banan. Uno hade ju egenheten att fälla in hjulen efter start och samtidigt stänga av radion, så han var inte populär i tornet på Landvetter, dom fick ofta flytta annan trafik när disponenten behagade flyga en sväng i Dove´n. Det står f.ö en annan gammal hoppar-Dove på flygplatsen i Stauning, den var också i dåligt skick sist jag såg den. Synd på dessa vackra flygplan, dom hade förtjänat att få komma in i värmen på ett museum.

Postat av: F

Publicerad 2011-12-04 12:43:10

Det verkar som det finns två Dove i Stauning, Gert - OY-DHZ verkar ha kommit in i värmen igen:

http://www.oy-reg.dk/register/1999.html



Den andra är OY-BHZ, apropå danska hoppar-Dove och brödbak:



http://youtu.be/-JAFppD_cGY



Status OY-BHZ: http://www.oy-reg.dk/register/988.html



Postat av: Gert

Publicerad 2011-12-04 18:29:59

Wow, vad fin -DHZ har blivit, nu blev man glad igen :-) Hoppas nån förbarmar sig över systern -BHZ också, det där är riktigt fina och välbyggda flygplan. Tack för info!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela