Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skroten i Söderhamn 1977

Publicerad 2011-04-02 09:47:00 i Kalla kriget,



Återigen text och bild till Lia -

Besökte F 15 i Söderhamn i början av juni 1977 för en anhörigdag som arrangerades i samband med en övning. F 15 hade då två Viggen-divisioner med AJ 37 samt den tvåsitsiga SK 37 vid den ena av dem. F 15 hade dessförinnan flugit A 32A Lansen. I kanten av ett skogsområde stod det cirka 15 kasserade Lansen uppställda i avvaktan på skrotning. I närheten låg även flottiljens brandövningsplats och där är bilderna av flygplansvraken tagna.
 


Inklämd mellan några träd låg resterna av en J 29F Flygande Tunnan. Den identifierades som 29628, ett flygplan som nylevererats till F 9 på Säve i början av december 1954. Där flögs flygplanet av flottiljens andra division och under 1956 modifierades det med efterbrännkammare och blev således en J 29F. När detta arbetet var klart överfördes den till F 4 på Frösön och märktes röd A, senare ändrat till 49. Formellt kasserades denna 29:a i april 1967, samma år som Tunnan togs ur operativ tjänst som jaktflygplan.
 


Intill fanns två A 32A Lansen liggandes på buken. Den ena var 32158, som byggdes 1957 och flögs av F 6 i Karlsborg som blå David, under 1960-talet ändrat till Filip 13. Under en period flögs denna Lansen vid F 7 i Såtenäs, då märkt 28, innan den 1968 överföres till F 15 och kallades Olle 28. Nummer 32175 kunde utläsas på den andra A 32:an, tillverkad 1957 och nylevererad till F 14 i Halmstad i september samma år som, troligen gul, Ivar. De tre Lansen-divisionerna flyttades efter några år till Söderhamn, där flygplanet först kallades gul Ivar, senare Olle 27.

Vid brandplatsen fanns även två J 32B, jaktversionen av Lansen. Bland bilderna valde jag en av flygplanet 32505, som nylevererades till Försökscentralen (FC) i oktober 1958 och märktes med 27 på fenan. I mars 1962 hamnade flygplanet hos F 12 i Kalmar och döptes till Ludvig 05. Drygt två år senare var det dags för FC, nu märkt 15. F 4 på Frösön togs senare över flygplanet där det flögs med nummer 25 repektive 22 innan det ännu en gång var dags för FC och märkningarna 24 och till sist 15 som på bilden. Samtliga dessa tre Lansen kasserades i slutet av 1973.
 
A 32:an 32070 levererades till F 17 i Ronneby veckan före jul 1956 och märktes blå H. Senare kallades flygplanet för Quintus 16. I november 1972 överfördes det till F 11 i Nyköping och redan i maj året därpå tog F 15 över flygplanet varpå det kallades Olle 16. Formellt kasserades denna Lansen under 1974. Men nu kommer det roliga - detta flygplan skrotades aldrig! Det blev först ett museiföremål på F 15 men har senare transporterats till F 7 i Såtenäs. Där har det varit föremål för en grundlig renovering med sikte på att flygplanet ska flyga igen. 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2011-04-02 11:07:41

Bilder från skrotgårdar och brandövningsplatser väcker alltid blandade känslor men de är alltid intressanta att se.

Ett varmt tack till Lia för att du delar med dig av din bildskatt.

Postat av: Chefsingenjören

Publicerad 2011-04-03 12:01:31

Ah, här har man hängt många gånger under min uppväxt. Jag och mina klasskamrater brukade stå och hänga vid bakre grinden till F-15 och titta på flygplan som taxade förbi samt start och landning. Ibland brukade vi även tjuvåka på bränsletåget som gick in på F-15 och faktiskt passerade över banan! En av få landningsbanor i Sverige där man fick vänta på passerande tåg med sitt flygplan.

Postat av: Magnus Billestedt

Publicerad 2011-04-03 13:09:40

Alltid kul å se bilder från brandplatserna från flottiljerna

Postat av: F

Publicerad 2011-04-03 13:28:59

Kul med personiga minnen, CI! Hittade detta på http://www.historiskt.nu/normalsp/masj/masj_historik_2.html



Banans omläggning

Under andra världskriget, 1942 - 1945, anlades Hälsinge flygflottilj, F 15. Den anlades några kilometer väster om Sandarne och kom att beröra MaSJ. Linjen måste dras om och göra en krok söderut för att undvika korsning med en av de blivande landningsbanorna. Detta innebar att den 8,9 kilometer långa järnvägslinjen kom att bli 1,1 kilometer längre. Det nya huvudspåret blev precis 10 kilometer långt.

I slutet av 1950-talet insåg flygvapnet att startbanorna måste förlängas eftersom de nya jetplanen behövde längre startbanor. Det blev alltså åter aktuellt att dra om MaSJ:s sträckning. Den här gången gick det inte lika bra eftersom det inte fanns utrymme att dra om järnvägen.

Lösningen fick i stället bli att MaSJ skulle korsa landningsbanan i plan. För att gå med på detta krävde bolaget att tågen skulle ha förkörsrätt och det var bara i ett nödläge som man fick stoppa tågen. Flygvapnet accepterade detta och så kom det sig då att flygledarna i flygledartornet hade en kontrollpanel där dom kunde reglera ljussignalerna både för tågen och flygplanen.

När ett tåg närmade sig ringde en klocka i tornet och flygledarna tände då stoppljusen på landningsbanan och beordrade eventuella flygplan och gå i "väntläge". Sedan ställdes det till "kör" för tåget. Normalt var det cirka 10 tåg per dag som passerade och några missöden inträffade inte under de år som detta var i bruk, 1963 till 1980.



Bild: http://www.historiskt.nu/normalsp/masj/masj_9.jpg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela