Skroten i Söderhamn 1977

Återigen text och bild till Lia -
Besökte F 15 i Söderhamn i början av juni 1977 för en anhörigdag som arrangerades i samband med en övning. F 15 hade då två Viggen-divisioner med AJ 37 samt den tvåsitsiga SK 37 vid den ena av dem. F 15 hade dessförinnan flugit A 32A Lansen. I kanten av ett skogsområde stod det cirka 15 kasserade Lansen uppställda i avvaktan på skrotning. I närheten låg även flottiljens brandövningsplats och där är bilderna av flygplansvraken tagna.

Inklämd mellan några träd låg resterna av en J 29F Flygande Tunnan. Den identifierades som 29628, ett flygplan som nylevererats till F 9 på Säve i början av december 1954. Där flögs flygplanet av flottiljens andra division och under 1956 modifierades det med efterbrännkammare och blev således en J 29F. När detta arbetet var klart överfördes den till F 4 på Frösön och märktes röd A, senare ändrat till 49. Formellt kasserades denna 29:a i april 1967, samma år som Tunnan togs ur operativ tjänst som jaktflygplan.

Intill fanns två A 32A Lansen liggandes på buken. Den ena var 32158, som byggdes 1957 och flögs av F 6 i Karlsborg som blå David, under 1960-talet ändrat till Filip 13. Under en period flögs denna Lansen vid F 7 i Såtenäs, då märkt 28, innan den 1968 överföres till F 15 och kallades Olle 28. Nummer 32175 kunde utläsas på den andra A 32:an, tillverkad 1957 och nylevererad till F 14 i Halmstad i september samma år som, troligen gul, Ivar. De tre Lansen-divisionerna flyttades efter några år till Söderhamn, där flygplanet först kallades gul Ivar, senare Olle 27.

