Tiger Moth SE-CHH -1

Fick för lite sedan ett email från John-Olof Holmström i Vimmerby och bland annat var två trevliga bilder bifogade.
J-O skrev:
Hittade Moth-avdelningen i Din blogg.
Jag kan bidra med två bilder. Flygbilden visar Bertil Gerhardt över sjön Hulingen i hultsfredsklubbens Tiger Moth SE-CHH. Bilden är tagen av Folke Tormalm med mig som förare i Lillcub SE-CBR.
Den andra bilden föreställer mig i ungdomens vår.
Vill minnas att den översta bilden är tagen vårvintern 1965, har för mig att Folke Tormalm beskrev det som så på SFF Smålands website. Bakom J-O på den nedre bilden ser man två hangarer. Den till höger tillhörde Nordöstra Smålands flygklubb och kollapsade senare på grund av snötyngd - se bild. Den vänstra hangaren var väl Ture Linds och står fortfarande kvar.
I samband med firandet av Tiger Moth 75 år i Sverige skrev jag en kronologi, därifrån saxar jag följande rörande SE-CHH:
Ytterligare en Tiger Moth importeras under sommaren 1959, också den köpt hos Rollason: SE-CHH (86323), köpare är Nordöstra Smålands flygklubb i Hultsfred. Den var tidigare G-ANSH och en av de Tiger Moth som Norman Jones "skänkte" till nystartade The Tiger Club över en middag 1956. Det kan då i sammanhanget vara intressant att notera följande:
"In the late 50's Tiger Moths were one of the few aircraft available in Britain to fly aerobatics but they were really not up to the job. De Havillands had modified a Tiger Moth G-ANSH, which was also an early Tiger Club aircraft, with a fuel system which would allow limited inverted flight and Rollason's improved upon this and then set about modifying the airframe as well. They moved the fuel tank down into the front cockpit and covered it with a detachable plywood decking. This gave a marked improvement to the aerodynamics of the upper wing and fillets were inserted between the lower wing and the fuselage. The engine was uprated to a Gipsy Major 1C engine developing 145 h.p. These changes also resulted in the empty weight of the aircraft being reduced to 1126lbs instead of the normal 1210 lbs."
1966
12 januari: En hangar kollapsar på grund av snötyngd i Hultsfred vilket skadar flera flygplan, däribland Tiger Moth SE-CHH. Den kom efter detta att tjäna som reservdelslager på Ålleberg fram till 1980 då kroppen såldes till Peter Kempe i Göteborg.
Slutbilden på SE-CHH hänger faktiskt inom glas och ram precis bredvid mig där jag nu sitter. Den är tagen i Hultsfred av LEL den 26 juni 1964.