Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Safirgulor

Publicerad 2010-11-23 10:06:00 i Allmänt, Propulärkultur, Saab Safir,


LEL knäppte denna härliga och våraktiga bild s a s mitt i verksamheten på Krigsflygskolan, F 5 Ljungbyhed, i april 1970.

Det är en hel del av rörelse (och passbyte) i bilden, man önskar att man kände igen ett nylle eller två, men tyvärr.

Det är enklare att härleda Safirerna. Närmast står 50068. Därefter 50055 och nästa Sk 50B är 50025, numera Sture Friedners SE-IGK. Sist i raden står 50042, blev sedermera SE-KUA. Den ensamma "postlådan" mittemot är 50065, den och nummer 68 blev instruktionsobjekt på mekskolor.

Gå med i Saab 91 Safirs facebookgrupp vettja. Förresten, Saab 91 fyllde 65 år i lördags - jag var själv mer med på noterna för fem år sedan. 65-årsdagen uppmärksammade Saab med en pressrelease som bland annat snappades upp av SFF STO.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2010-11-23 15:21:04

Spyker Safir...



/M

Postat av: Gert

Publicerad 2010-11-23 21:09:52

Finns det bara ett 80´tal kvar, varav 40 flygande? Dom är ju överallt nuförtiden :-)

Postat av: janne

Publicerad 2010-11-24 02:04:27

tjena lae

kommer ihåg saab 91 a, tekniska högskolan flygklubb hade en, gipsy motor, glömmer aldrig vingen satt me en bult istort sett, sidorodret va snett.



ha de lae bloggen e suverän

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-11-24 04:29:58

Jag tror inte heller att det bara är "ett 80-tal" kvar. Jag har dock inte räknat efter exakt. Saab's pressrelease innehåller dock flera andra direkta faktafel vilket jag i sann Messerschmittanda skrivit och påpekat för dom. "Om dom skriver så måste det ju vara sant" är ju ett allt för vanligt generellt fenomen på internet. Sakfelen här har redan spridit sig som ett virus till texten på SFF STO! Om det inte korrigeras kommer de säkert att dyka upp på fler ställen på nätet inom kort!



Varje vinge sitter förankrad mycket stadigt med två bultar. En kraftig genom vingbalken, och en inte fullt så kraftig vid framkanten för att fixera vingen exakt. En genial lösning jämfört med vilket annat flygplan som helst i samma storlek! Tre-fyra personer kan byta en vinge på en Safir på tio minuter. Att sidorodret är "snett" eller snarare S-format beror på att det kompenserar de osymmetriska krafter (vridmoment och P-faktor) som påverkar alla propellerflygplan, och då menar jag verkligen alla oavsett hur många motorer dom har. Andra flygplan har oftast en snedställd motor, vilket kan vara svårt att se med blotta ögat, eller en snedställd fena. Men någon form av kompensering har dom alla!



Tekniska Högskolans Flygklubb hade två stycken 91A under några få år i slutet på 50-talet, 91112 SE-CDS, och 91114 SE-CDT. Båda var före detta Tp 91 från F 8 Barkarby och båda såldes till Tyskland 1959 där CDS (då registrerad D-EMUV) havererade 1964 och CDT (som D-EGIW) skrotades två år senare. Under samma period på Skå fanns även 91104 SE-AYC baserad hos AB Stockholm Flygskola/Stockholms Nya Flygskola. Den tillhör numera Flygvapenmuseum för att representera en Tp 91, men var den finns i dag törs jag inte ens gissa. För FMV's personal är den förmodligen en totalt ointressant skrothög och inte alls representativ för en av SAAB's största exportsuccéer!



Postat av: F

Publicerad 2010-11-24 07:08:30

Det här med siffran 80/40 kommer nog från mig, så det får jag väl ta på mig. Det är en uppskattning på antalet flygande Safir; ca 80 st world wide varav 40 st i Sverige. Sedan finns det säker betydligt fler kvar...



FVMs Saab 91A SE-AYC lär finnas någonstans i Varberg....

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-11-24 08:23:51

Men det kan väl ändå inte vara du som sagt att Flygvapnet var första kunden och att man där haft totalt 102 stycken 91A, B och C i tjänst? Meganördar som du och jag kan man väcka mitt i natten och få korrekta uppgifter om såna triviala och enkla grundfakta! :-D

Postat av: F

Publicerad 2010-11-24 09:13:06

he he ... ja, jo jag hade nog kommit med en annan uträkning om jag vart väckt ;)

Postat av: Niklas

Publicerad 2010-11-24 13:25:18

Vingarna till SwAF 50055 (som syns på bilden från Ljungbyhed) finns bevarade och står för närvarande i mitt garage. Huruvida kroppen finns kvar och vart den i så fall befinner sig vet jag dock inte ...

Postat av: Gert

Publicerad 2010-11-24 21:16:04

En liten kommentar till det enkla vingfästet. Kenneth Sköld och Jon Christensen hängde upp Uno Ranch´ Safir i inrikeshallen på Landvetter och blev tillsagda att dom kunde hänga "skiten" i köttkrokar för den skulle ända aldrig komma i luften igen. Tack gode Gud för dessa entusiaster, att dom tillverkade en rejäl bygel som sattes i den grova vingbulten och alla originaldelar gömdes i skrovet. SE-AUR flyger igen tack vara dessa smarta personer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela