Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

SE-ACW Pietenpol Air Camper - 2

Publicerad 2010-05-10 09:57:36 i Propulärkultur,



Jag nämnde i inlägget SE-ACW Pietenpol Air Camper - 1 att byggare Per skulle själv få berätta om motorn. Här är han:


Det fina med att bygga ett flygplan med A-Fordmotor är att det byggts så många motorer och att dom just sitter i bilar. Detta betyder ju också att det finns rätt många av dom ca 5 miljoner tillverkade motorererna kvar. Med andra ord, idag är det lätt att hitta delar till A- och T-Fordmotorer.

 


För mitt flygplansbygge har jag köpt tre stycken motorer som jag plockat dom bästa delarna ur. Priset för en motor brukar vara mellan 1000-3000 kronor. Det visade sig att motorn köpt för 1000 kronor var den som var i bäst skick.

 

 

När man får hem en sådan motor liknar den mest en ihopkleggad järn och asfaltklump, så efter isärtagning så gäller en rejäl sanering av både ihopbekad olja och rost. De delar i motorn som återanvänds är:

  1. motorblock

  2. vevaxel

  3. vevstakar

  4. kamaxel

  5. alla lageröverfall

  6. och oljepumpen

Resten, såsom kolvar ventiler med mera, köper eller tillverkar man själv. Dessa delar kan med fördel köpas från Snyders antique autoparts vars priserer är väldigt överkomliga.

 

Efter ”saneringen” så har jag sprickprovat alla gamla detaljer och plockat ut dom delar som var okay. I en så här gammal motor används inte utbytbara lagerbanor som man gör i moderna motorer, utan man gjuter i lagermaterialet som sedan bearbetas. Det hela är inte så svårt som det låter och är lite som att gjuta tennsoldater.


Vevaxeln har fått riktas och sedan”läppats” så att alla lagerytor blir runda och fina.


Cylinderloppen kan borras upp till överdimension i flera steg, vilket kan behövas (jag hade vändkanter som var nästan 1 mm djupa!). När man ändå håller på så arborrar man in för nya ventilsätesringar.


När själva grundmotorn är klar så har man Pietenpols flygkonvertering att göra. Man tar ju bort växellådan och täcker för hålet med en plåt som det finns lite axeltätningar och annat i. Bland annat bygger man också ett eget insugs- och avgassystem.


De ”apparater” som man har i och runt motorn är oljepump, vattenpump, förgasare och tändmagnet. Oljepumpen kan man ta rakt av, det fungerar bra. Vattenpumpen däremot måste kortas av, så till den fick jag bland annat gjuta ett nytt hus.


Förgasaren är ihopskruvad med avgas/inlopps/förvärmningsröret.


Tändmagneten (jag fick en Scintilla flygmagnet med impulsstart av en kompis) måste ha ny drivaxel och fäste.

 


Tja, väldigt förenklat så går det till ungefär så här att få ihop en motor till en Pietenpol Air Camper.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela