Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

1984 Piper Archer II SE-KOA

Publicerad 2010-03-09 05:40:00 i Piper, Propulärkultur,



Ovanstående bild togs av Steinar Saevdal hos Norrønafly på Rakkestad i förra veckan och visar Hultsfredsklubbens sargade Piper PA-28-181 Archer II, SE-KOA.

Någon av de sista dagarna i januari hamnade KOA i en snövall under "flygiska övningar" på ESSF och det visade sig att skadorna var värre än man först kanske trodde. Nordöstra Smålands flygklubb letar nu efter en ersättare...



En Archer II tillverkad sent 80-/tidigt 90-tal är i mina ögon klart överlägsen den efterföljande Archer III. Eventuellt är det frågan om några decibel mindre i kabinen som upplevs behagligare i trean, men vad gör det med headset på? Prestandamässigt är Archer III sämre i de flesta avseenden jämfört med sin föregångare.  


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Tobias Jonsson

Publicerad 2010-03-09 20:04:24

Vart det inte möjligt eller värt att reparera? Skadorna var ju för ögat iaf inte så omfattande.

Postat av: Per

Publicerad 2010-03-09 21:07:29

Utan att känna till närmare detaljer gissar jag på det senare. Strukturella skador är snuskigt dyra och tidskrävande att reparera och syns dessutom sällan med blotta ögat. Just det gör dem så otroligt lömska.

På äldre flygplan är det därför sällan lönsamt att reparera dem då kostnaden för ett nytt fräscht flygplan ofta är densamma eller rentav lägre och, framförallt, utan väntetid.



Förargligt att det drabbade just "Kossan". Har alltid gillat den kärran (Hjälp! Redan 19 år sen de köpte den!!! Man börjar bli gammal...). För övrigt håller jag med om att Archer II i mycket är bättre än efterföljaren. Och snyggare! III:an är visserligen överlägsen i komfort och ergonomi men på bekostnad av sämre sikt och alldeles för många trivselkilon.

Postat av: F

Publicerad 2010-03-10 06:14:10

KOAs "kontakt" med snöhögen stukade till vingbalken och detta medförde också förändringar i vitala infästningar med mera. Precis som Per säger alltså, Tobbe. Alltför omfattande strukturella skador tyvärr :/



Kärran fanns från hösten 1989 hos Sturups flygklubb som N4365V. I januari 1990 blev hon SE-KOA och ett år senare såldes planet till Hultsfred.

Postat av: Martin

Publicerad 2011-02-19 22:59:55

Och den har nu blivit såld på Blocket.



http://www.blocket.se/ostergotland/Flygplan_Piper_181__84_31515841.htm?ca=23_10&w=3



/M

Postat av: Esko Haanpää

Publicerad 2012-05-15 16:52:02

jag köpte SE-KOA och den ska bli en flygsimulator.



Instrumenteringen ska bli SIMKITS instrument

Interface elektroniken OpenCockpits cards.

Simulerings prorammet blir X-plane, eller FSZ.



http://dl.dropbox.com/u/38815422/SE-KOA/Pa-28%20181%20SE-KOA.JPG



Bromsarna har fått oljedämpare från RC-bil för ett bra motstånd.



http://dl.dropbox.com/u/38815422/SE-KOA/Rudder%20pedals%20%26%20brakes%20.wmv



http://dl.dropbox.com/u/38815422/SE-KOA/DSCF7160.JPG



Flyg kontrol wirarna kopplade till egen konstruerad mekanism som ska förses med force feedback system.



http://dl.dropbox.com/u/38815422/Pa-28%20control%20horns%20construction%20film%20120512/pa28%20controlcables.wmv



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela