Stieglitz SE-BSZ
Björn bjöd in mig för att kika lite på hans finska Focke Wulf Fw 44J Stieglitz när jag var på Skå för ett tag sedan. Så man knäppte ett par bilder i hangaren.
Faktum är att en bloggning om SE-BSZ har varit på gång länge. Nedanstående skrevs i april 2009 och har alltså länge väntat på publicering.
Det hörs av och till lite tuggande från en Siemens-Halske-motor ute på Skå-Edeby...
Den har stått still i en hangar i 17 år, den är dammig men annars i fint skick. Jag snackar om Björn Löwgrens Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BSZ. Motorn har blivit korrisionkontrollerad (har gått 87 timmar sedan grundöversyn), är nu åter monterad och verkar spinna alldeles utmärkt.
Bilderna togs av Sture under påskhelgen och läggs nu ut här efter jag inhämtat Björns "go a head". Ovan ser vi den sistnämnde färdig "to go a head taxi".
I Sverige kallades flygplantypen för Sk 12 i flygvapnet. Just detta exemplar kommer från Finland. SE-BSZ renoverades i vårt östra grannland på 80-talet efter - enligt skrönan - återfunnits i en lada. 1988 kom flygplanet till Sverige.
SZ-12 var antagligen en av de första - om inte den första - Fw 44J som tillverkades av Českomoravská Kolben Daněk (CKD) i Prag. Våren 1940 outsource'ade Focke Wulf produktionen av Fw 44J Stieglitz och i Bremen koncentrerade man sig på den kommande Fw 190. Werk nummer (tillverkningsnummer) var 2778 och från början var flygplanet ett av i antal beställda av Norge, koden "5" var reserverad (provflygning hade skett som D-EXWO). Men så kom Tyskland att i början av april 1940 ockupera Norge.
I juli 1940 köptes de överblivna norska Stieglitzerna av Finland, vilket utökade en redan tidigare lagd order till 30 stycken av typen. Den 6-7 augusti var SZ-12 en av tio finska Stieglitz som ferryflögs Warnemünde - Jönköping - Bromma - Turku - Helsinki.
Focke Wulf Fw 44J Stieglitz hängde med som skolflygplan i finska flygvapnet ända till slutet av 50-talet. Då ersatte man typen med Saab 91D Safir. SZ-12 såldes vid en auktion i maj 1960 tillsammans med flera andra Stieglitz, några Valmet Viimas och en Fieseler Storch.
Därefter är ödet rörande SZ-12 lite suddigt...fram till det tidiga 80-talet då man plockar fram/sätter ihop en Steiglitz ur en lada där det lagrats flera av samma typ. Den kom att restuareras hos Hyvinkään Ilmailukerho.
SE-BSZ provflögs i december 1986 och kom sedan opereras under permit fram till i juni 1988 då kärran blev officellt registrerad. Luftvärdigheten utgick 1993, men nu alltså är SE-BSZ på gång igen.
Nedan bild tog jag vid flygdagen i Västerås den 16 juni 1990.