Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Stieglitz SE-BSZ

Publicerad 2010-07-01 18:33:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Björn bjöd in mig för att kika lite på hans finska Focke Wulf Fw 44J Stieglitz när jag var på Skå för ett tag sedan. Så man knäppte ett par bilder i hangaren.



Faktum är att en bloggning om SE-BSZ har varit på gång länge. Nedanstående skrevs i april 2009 och har alltså länge väntat på publicering.



Det hörs av och till lite tuggande från en Siemens-Halske-motor ute på Skå-Edeby...



Den har stått still i en hangar i 17 år, den är dammig men annars i fint skick. Jag snackar om Björn Löwgrens Focke Wulf Fw 44J Stieglitz SE-BSZ. Motorn har blivit  korrisionkontrollerad (har gått 87 timmar sedan grundöversyn), är nu åter monterad och verkar spinna alldeles utmärkt.



Bilderna togs av Sture under påskhelgen och läggs nu ut här efter jag inhämtat Björns "go a head". Ovan ser vi den sistnämnde färdig "to go a head taxi".


I Sverige kallades flygplantypen för Sk 12 i flygvapnet. Just detta exemplar kommer från Finland. SE-BSZ renoverades i vårt östra grannland på 80-talet efter - enligt skrönan - återfunnits i en lada. 1988 kom flygplanet till Sverige.

SZ-12 var antagligen en av de första - om inte den första - Fw 44J som tillverkades av Českomoravská Kolben Daněk (CKD) i Prag. Våren 1940 outsource'ade Focke Wulf produktionen av Fw 44J Stieglitz och i Bremen koncentrerade man sig på den kommande Fw 190. Werk nummer (tillverkningsnummer) var 2778 och från början var flygplanet ett av i antal beställda av Norge, koden "5" var reserverad (provflygning hade skett som D-EXWO). Men så kom Tyskland att i början av april 1940 ockupera Norge.

I juli 1940 köptes de överblivna norska Stieglitzerna av Finland, vilket utökade en redan tidigare lagd order till 30 stycken av typen. Den 6-7 augusti var SZ-12 en av tio finska Stieglitz som ferryflögs Warnemünde - Jönköping - Bromma - Turku - Helsinki.



Focke Wulf Fw 44J Stieglitz hängde med som skolflygplan i finska flygvapnet ända till slutet av 50-talet. Då ersatte man typen med Saab 91D Safir. SZ-12 såldes vid en auktion i maj 1960 tillsammans med flera andra Stieglitz, några Valmet Viimas och en Fieseler Storch.

Därefter är ödet rörande SZ-12 lite suddigt...fram till det tidiga 80-talet då man plockar fram/sätter ihop en Steiglitz ur en lada där det lagrats flera av samma typ. Den kom att restuareras hos Hyvinkään Ilmailukerho.



SE-BSZ provflögs i december 1986 och kom sedan opereras under permit fram till i juni 1988 då kärran blev officellt registrerad. Luftvärdigheten utgick 1993, men nu alltså är SE-BSZ på gång igen.

Nedan bild tog jag vid flygdagen i Västerås den 16 juni 1990.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2010-07-02 17:22:55

Jag ska be att få korrigera din korrision. Korrosion heter det, minsann.



Mvh,



Messerschmitt

Postat av: Nils-Olof

Publicerad 2010-07-04 13:42:04

En liten rättelse.....du skriver c/n 2775 i texten, men på skylten står det 2778.....



noa

Postat av: F

Publicerad 2010-07-04 15:02:40

"värknumret" är nu ändrat till 2778 även i texten

Postat av: Ben

Publicerad 2011-02-16 22:09:23

Trying to read your article about Björn Löwgren's Focke Wulf Stieglitz I understand that it was restaured in the 80ies by or for a Finnish soaring club called Hyvinkään Ilmailukerho. Do you know any further details about the restauration of this aircraft? Do you, in particular, know whom I might try to contact in Finland in order to find out who did the rebuilt and how it was made?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela