Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2010-04-24 18:36:11

Nu snackar vi! Två vuxna och två (mycket små) barn går i. Om man inte ska så långt, för nån bensin att tala om ryms inte i de 725 kilona MTOW.

Postat av: F

Publicerad 2010-04-24 19:10:24

Och det var kanske inte en högsommardag heller, Messerschmitt ;)

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2010-04-24 19:31:30

En riktigt kall dag nånstans under havsnivå så går det! 120 pounds maximum står det på den lilla skylten baki. Man kan stoppa i sitt balsa- och frigolitbagage, sina för tidigt födda tvillingar, tanka en liten skvätt, lasta in frugan och sig själv och sen flyga i 100 mph i 36 minuter. Sen måste man tanka.



Men jag tar gärna en Cessna 150, tack.

Postat av: F

Publicerad 2010-04-24 19:42:05

:D



Jag tänker lite på priset också, Messerschmitt. På denna site'n http://www.historia.se/htmldata14/index.html anges 1965 prisindex som 1 och sista angivna året, 2004, anges index till 8,89. Om man räknar 47 554 kr gånger nio, vilket jag tycker borde vara rimlig, så hamnar vi på 427 986 kr.



Idag kostar en ny Cessna 162 US$ 111,500 vilket omräknat med aktuell kurs hamnar på 798,624.32 SEK.



Bara sagt som jämförelse...

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2010-04-24 22:49:06

Jag hittade en 150J för 100 000 på blocket. Bara att köpa inför familjesemestern!

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2010-04-24 23:13:58



I USA finns det flera C-150 med Lycoming O-360 på 180 hk. Jag har haft nöjet att krana runt i dylika några hundra timmar. Kärran blir faktiskt rätt rolig att flyga med en sån rova. Man kan tanka fullt, inklusiv 20 gallon bakom sätena i stället för skrikiga barn, två vuxna och det bagage som händelsevis får plats utan att behöva ägna allt för mycket tid åt vikt och balans. Roade mig vid ett tillfälle att se vilken stigprestanda den hade med bara mig, cirka 30-40 minuter soppa kvar och 10 grader klaff. Vid fullt skaft och normal stigfart stannade motorn eftersom stigvinkeln blev så extrem att förgasaren hamnde ovanför vingtankarna!



Har även flugit Lill-Cub med samma 180 hästars motor och förlängda Super Cub vingar, men det är en annan historia.

Postat av: F

Publicerad 2010-04-24 23:42:01

80 kusar till och det är inte mycket man känner igen av Cessna 150 i vanlig mening. Tror faktiskt att det funnits någon lill-cessna med 180 hästars rova även i Sverige. Att det funnits en med 150 kusar är säker på.



Tror att man ville ha starkare motor på grund av.....äh, se nytt inlägg ... ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela