Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

En himmelsblå Trabbi

Publicerad 2009-09-04 12:19:28 i bilism,



Sonja Schmidt Ein himmelblauer Trabant

Dags för lite DDR-nostalgi ärligt snott från fellow blogger tupplur. Med tanke på utrycket DDR-Sverige är det inte sååå jättekonstigt att klippet avslutas med att man ser ett par Volvo 264, Erich Honeckers favoritbil. Det var ju till och med så att berlinstadsdelen Wandlitz i folkmun kallades för Volvograd, detta beroende på vad partitopparna allt som oftast hade stående i garaget.

Det finns en hel del paralleller mellan gamla Östtyskland och gamla Svedala - miljonprogrammet är det första som jag tänker på. Trevlig helg önskar John Blund.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2009-09-04 13:50:06

det bor en jättesöt avokadogrön trabant här i stan =) Mint condition med såndär lång böjd infäst antenn. OCH ddr-skylt. väldigt fin.

luktar apa dock. det är knappt jag vill köra bakom den i rädsla för att min lilla räsergris ska bli smittad.

Postat av: F

Publicerad 2009-09-04 13:57:49

Tsss, Emma ;) Det är inte din lilla räsergris som blir smittad. Det är välan den lilla Trabbin som ligger mest illa till - en bil som man utan några större problem kan elda upp

Postat av: Stefan

Publicerad 2009-09-04 15:42:22

Åke J har en som står. Köpare?

Postat av: tuppluren

Publicerad 2009-09-04 19:33:08

Åh, ett trabbiinlägg! :) Nu blev jag nästan stressad att skriva ett lite längre inlägg själv. Låter bloggen vila tills jag har fått tummen ur på min "märkliga-maskiner"-idé.

Postat av: sven claesson

Publicerad 2009-09-04 20:47:17

Vid ett besök i Berlin hittade vi en stor parkering full av bilar,full av opptimism sade jag till medföljande sonen här har ett OBS varuhus där vi kan växla pengar.men det visade sig vara stadshuset i Östberlin.Tablå.

Postat av: Pelle Lindquist

Publicerad 2012-02-16 22:13:20

Jag var i gamla Östtyskland en gång... våren 1990. Man hade just öppnat upp gränsen, och för en mindre avgift kunde man åka in några timmar. Jag körde in via Lübeck, och kom snart till en liten dyster håla som heter Grevesmühlen. Det första jag mötte var en skarpt ljusgrön puttrande Trabant, hottad med spoiler fram och vinge bak. Bakom ratten satt en cool kille som försökte se ut som James Dean när han gled ner för gatan, i en bil som till ljudet mest påminde om en trasig moppe... svårt att inte le :-).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela