Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vilken lattjo liten pryl!

Publicerad 2009-09-10 13:33:31 i Propulärkultur,



...it's a dream machine! Sannerligen - kolla klippet! Sugen på mer? Klicka här.

Ja, man suktar efter detta sportiga minijaktplan - LoPresti LP-1 Fury. Ibland kallad Swift (efter "anfadern" Globe Swift), ibland Swiftfury och ibland Fury, vilket alltså är det rätta namnet.

"En Ferrari i luften" - en appeal som kärran delar med SF.260.

Efter cirka 20 års väntan på "den nya Swift'en" så har det åter äntligen igen börjat röra sig. Produktionslinan för den nytillverkade Fury'n är placerad i Sebastian, Florida. Här ska tre stycken byggas den närmaste tiden och dessa ska i ett första skede användas till att slutföra certiferingsprocessen. 

En LoPresti Fury kommer att kosta 355 000 dollar, cirka 2,5 miljoner kronor alltså och i det ingår skolning och "Top Gun-skola".

Man avser tillverka 60 stycken Fury årligen och det första årets produktion är nu slutsåld. Men LoPresti fortsätter självklart att plocka in order via kunddepositioner på flygplan som levereras påföljande produktionsår. När ska första levererans ske då? Bra fråga. Törs man gissa om två-tre år?



Engine make/model: Lycoming IO-360-A1B6
Horsepower@rpm@altitude: 200 @ 2700 @ SL
Horsepower for takeoff: 200
TBO hrs.:
2000
Fuel type: 100/100LL
Propeller type/diameter:
Hartzell CS/76 in.
Landing gear type:
Tri/Retr.
Max ramp weight (lbs.): 2300
Gross weight (lbs.): 2300
Max landing weight (lbs.): 2300
Empty weight (lbs.): 1450
Useful load (lbs.): 850
Payload, full fuel (lbs.):
490
Usable fuel (gals.): 60
Oil capacity (qts.): 8
Wingspan: 29 ft. 3 in.
Overall length: 22 ft. 6 in.
Height: 7 ft. 2 in.
Wing area (sq. ft.): 138.6
Wing loading (lbs./sq. ft.):
16.6
Power loading (lbs./hp.):
11.5
Wheel base:
12 ft. 5 in.
Wheel track:
9 ft. 9 in.
Wheel size (in.):
6.00 x 6
Seating capacity: 2
Cabin width (in.): 44
Cabin height (in.): 45
Baggage capacity (lbs.): 200
PERFORMANCE
Cruise speed (kts.):
75% power @ 8,300 ft.: 182
65% power @ 8,300 ft.: 175
55% power @ 8,300 ft.:
166 (est.)
Max range (w/ reserve) (nm):
55% power:
870
Fuel consumption (gph):
75% power: 10.5
65% power: 9.1
55% power:
7.7
Estimated endurance (65% power w/1 hr reserve) (hrs): 5.7
Stall speed (flaps up) (knots): 49
Stall speed (flaps down) (knots): 44
Best rate of climb (fpm): 1350
Best rate of climb (8000 ft.) (fpm):
700 (est.)
Service ceiling (ft.): 21,000



För lite mer bakgrund med mera, läs nu inlägget Apropå riktiga sportflygplan: Swift - 2.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Daniel

Publicerad 2009-09-11 10:54:02

coooooolt!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela