Vilken lattjo liten pryl!
...it's a dream machine! Sannerligen - kolla klippet! Sugen på mer? Klicka här.
Ja, man suktar efter detta sportiga minijaktplan - LoPresti LP-1 Fury. Ibland kallad Swift (efter "anfadern" Globe Swift), ibland Swiftfury och ibland Fury, vilket alltså är det rätta namnet.
"En Ferrari i luften" - en appeal som kärran delar med SF.260.
Efter cirka 20 års väntan på "den nya Swift'en" så har det åter äntligen igen börjat röra sig. Produktionslinan för den nytillverkade Fury'n är placerad i Sebastian, Florida. Här ska tre stycken byggas den närmaste tiden och dessa ska i ett första skede användas till att slutföra certiferingsprocessen.
En LoPresti Fury kommer att kosta 355 000 dollar, cirka 2,5 miljoner kronor alltså och i det ingår skolning och "Top Gun-skola".
Man avser tillverka 60 stycken Fury årligen och det första årets produktion är nu slutsåld. Men LoPresti fortsätter självklart att plocka in order via kunddepositioner på flygplan som levereras påföljande produktionsår. När ska första levererans ske då? Bra fråga. Törs man gissa om två-tre år?
|
||
LoPresti Fury
|
||
Engine make/model: | Lycoming IO-360-A1B6 |
|
Horsepower@rpm@altitude: | 200 @ 2700 @ SL | |
Horsepower for takeoff: | 200 | |
TBO hrs.: |
2000 | |
Fuel type: | 100/100LL |
|
Propeller type/diameter: |
Hartzell CS/76 in. |
|
Landing gear type: |
Tri/Retr. |
|
Max ramp weight (lbs.): | 2300 |
|
Gross weight (lbs.): | 2300 | |
Max landing weight (lbs.): | 2300 |
|
Empty weight (lbs.): | 1450 |
|
Useful load (lbs.): | 850 |
|
Payload, full fuel (lbs.): |
490 |
|
Usable fuel (gals.): | 60 | |
Oil capacity (qts.): | 8 |
|
Wingspan: | 29 ft. 3 in. | |
Overall length: | 22 ft. 6 in. | |
Height: | 7 ft. 2 in. | |
Wing area (sq. ft.): | 138.6 | |
Wing loading (lbs./sq. ft.): |
16.6 |
|
Power loading (lbs./hp.): |
11.5 |
|
Wheel base: |
12 ft. 5 in. |
|
Wheel track: |
9 ft. 9 in. |
|
Wheel size (in.): |
6.00 x 6 |
|
Seating capacity: | 2 |
|
Cabin width (in.): | 44 | |
Cabin height (in.): | 45 | |
Baggage capacity (lbs.): | 200 |
|
PERFORMANCE
|
||
Cruise speed (kts.): | ||
75% power @ 8,300 ft.: | 182 | |
65% power @ 8,300 ft.: | 175 | |
55% power @ 8,300 ft.: |
166 (est.) |
|
Max range (w/ reserve) (nm): | ||
55% power: |
870 |
|
Fuel consumption (gph): |
||
75% power: | 10.5 | |
65% power: | 9.1 |
|
55% power: |
7.7 | |
Estimated endurance (65% power w/1 hr reserve) (hrs): | 5.7 | |
Stall speed (flaps up) (knots): | 49 |
|
Stall speed (flaps down) (knots): | 44 |
|
Best rate of climb (fpm): | 1350 | |
Best rate of climb (8000 ft.) (fpm): |
700 (est.) |
|
Service ceiling (ft.): | 21,000 | |
För lite mer bakgrund med mera, läs nu inlägget Apropå riktiga sportflygplan: Swift - 2.
