BHT-1B & BHT-2

Följande notis finns att läsa i Flyg nr 7/1946.
BHT-1 Beauty har liksom SAAB Safir tilldragit sig internationell uppmärksamhet. Ja, amerikanarna har blivit så förtjusta i den lilla skönheten att Globe Aircraft ev. ämnar ta upp serietillverkningen. Att seriebygga Beauty i Sverige blir för dyrt och hellre än detta lilla förnämliga plan aldrig kommer ut mer än i ett exemplar så får amerikanarna överta licensen, säger dir. Forsmark vid SAA. Globe kommer ev. att bygga både den ensitsiga BHT-1 och den tvåsitsiga BHT-2, i Sverige kostnadsberäknade till 30 000 resp. 33 000 kr men säkerligen betydligt billigare i USA.
Man måste undra hur mycket substans det fanns bakom denna text...med tanke på existensen av Globe Swift - ett ganska snarlikt flygplan till BHT-2. Man har svårt att tro att Globe Aircraft Company skulle vilja förstöra marknaden för sig själva. Och BHT-1? Fan tro't...
Ingen BHT-2 kom att tillverkas. Hur mycket ritningsunderlag etc finns det förresten? Och kanske vore det läge att konstruera BHT-1B och dra nytta av lite lärdomar? En förstärkt BHT med en Hirth HM 504 och omställbar snurra i nosen? Vem känner sig manad? Jag vet om en motor...
Några uppgifter rörande BHT-2 -
Spännvidd: 7,92 m. Längd: 5,6 m. Tomvikt: 315 kg. Flygvikt: 600 kg. Marschfart: 235 km/h. Motor: Cirrus Minor I på 90 hk.
