Bromma-demo: Friendship & Caribou
Fokker F27 på Bromma i samband med demo den 30 september 1959. Det ser ut att vara frågan om prototyp nummer två, PH-NVF (c/n 10102), vilken tillverkades 1957. Efter avslutad karriär är F27-100 PH-NVF numera utställd vid Aviodrome på flygplatsen i Lelystad.
Här har Pej fotograferat De Havilland Canada DHC-4 Caribou CF-LVA (c/n 9). På en website kan man läsa följande om flygplanet:
First flown as CF-LVA. Last prototype Caribou, first flight with this registration in 1959. Completed world sales tour in 1959/1960, covering 50,000 miles and visiting 40 countries, before passing to RCAF. Had been built as a Mk. I, but updated to Mk. IA before delivery to RCAF. Passed through Gatwick, UK in September 1962, in UN markings. With No. 102 (K) Unit at RCAF Station Trenton from May 1964. With No. 117 Air Transport Unit when it received Category B damage on 27 October 1965, in a crash landing at Kakoropar, India. Repaired on site using nose from 5324. Back to No. 102 KU, renumbered No. 424 (T&R) Squadron in July 1968, at Trenton, Ontario. Also used by No. 115 Air Transport Unit on UN duties, dates not known. To Tanzanian AF, their serial number JW9012, on 15 July 1971. To US civil register as N1016P, registered to John Woods Inc. on 22 June 1979. Still registered in early 1990s, but off register by 2005.
I bakgrunden syns amerikanska ambassadens DC-3 (C-47), SAS flygklubbs lillcub SE-ATH "Trötter" och en SAS Caravelle.
I sin bok om Bromma, som publicerades 1996, skriver Michael Sanz på sidan 165:
Det första "STOL-flygplanet" (short take-off and landing) som visades på Bromma var De Havilland Canada DHC-4 Caribou. Ett exemplar kom till Bromma den 2 maj 1960 för att demonstreras för svensk militär. Bland annat visades att två jeepar kunde käras ombord på transportplanet. Det lättade från banan efter bara 165 meter och nådde "hinderfri höjd" - 15 meter - efter 311 meter.
Flygvapnet använde en Caribou under ett par år i början av 60-talet. Tillverkningsnummer 23 levererades i juni 1962 och typen kallades TP 55 i Sverige, följdaktligen gavs Caribou'n FV-nr 55001. Den lämnades tillbaka till Kanada i mars 1965 och flygvapnet satsade på en annan typ istället...