Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bromma-demo: Friendship & Caribou

Publicerad 2009-11-08 13:10:02 i Propulärkultur,

Som sagt, mer Bromma-demo. Denna gången är det Pej Kristofferssons bilder som kommer via LIA till Lae...



Fokker F27 på Bromma i samband med demo den 30 september 1959. Det ser ut att vara frågan om prototyp nummer två, PH-NVF (c/n 10102), vilken tillverkades 1957. Efter avslutad karriär är F27-100 PH-NVF numera utställd vid Aviodromeflygplatsen i Lelystad.




Här har Pej fotograferat De Havilland Canada DHC-4 Caribou CF-LVA (c/n 9). På en website kan man läsa följande om flygplanet:

First flown as CF-LVA.  Last prototype Caribou, first flight with this registration in 1959.  Completed world sales tour in 1959/1960, covering 50,000 miles and visiting 40 countries, before passing to RCAF.  Had been built as a Mk. I, but updated to Mk. IA before delivery to RCAF.  Passed through Gatwick, UK in September 1962, in UN markings.  With No. 102 (K) Unit at RCAF Station Trenton from May 1964.  With No. 117 Air Transport Unit when it received Category B damage on 27 October 1965, in a crash landing at Kakoropar, India.  Repaired on site using nose from 5324.  Back to No. 102 KU, renumbered No. 424 (T&R) Squadron in July 1968, at Trenton, Ontario.  Also used by No. 115 Air Transport Unit on UN duties, dates not known.  To Tanzanian AF, their serial number JW9012, on 15 July 1971.  To US civil register as N1016P, registered to John Woods Inc. on 22 June 1979.  Still registered in early 1990s, but off register by 2005.



I bakgrunden syns amerikanska ambassadens DC-3 (C-47), SAS flygklubbs lillcub SE-ATH "Trötter" och en SAS Caravelle.

I sin bok om Bromma, som publicerades 1996, skriver Michael Sanz på sidan 165:

Det första "STOL-flygplanet" (short take-off and landing) som visades på Bromma var De Havilland Canada DHC-4 Caribou. Ett exemplar kom till Bromma den 2 maj 1960 för att demonstreras för svensk militär. Bland annat visades att två jeepar kunde käras ombord på transportplanet. Det lättade från banan efter bara 165 meter och nådde "hinderfri höjd" - 15 meter - efter 311 meter.



Flygvapnet använde en Caribou under ett par år i början av 60-talet. Tillverkningsnummer 23 levererades i juni 1962 och typen kallades TP 55 i Sverige, följdaktligen gavs Caribou'n FV-nr 55001. Den lämnades tillbaka till Kanada i mars 1965 och flygvapnet satsade på en annan typ istället...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Dykarn

Publicerad 2009-11-08 20:27:11

Finns en skön filmsnutt på en DHC 4 som landar o startar på en( tror jag) basebollplan i USA,med läktare runt om!!!!Var med på den tiden kanalen Discovery visade teknik o inte bara massa tatueringar runt om i världen,Tema Flyg,tror programmet handlade eg om BAe 146.Letat på tuben men ej hittat,tyvärr

Hur som helst är det bland det svettigaste som har filmats på den planen!

Postat av: Ernest Laverdure

Publicerad 2009-11-08 20:56:29

Det hade säkert blivit en bättre flygmaskin om några konstruktörer från Quebec hade fått konstruera den.

Se bara här hur illa den flyger:



http://www.youtube.com/watch?v=YydkHy2P0dU



Jag har för mig att de glömt ta bort roderlåsen.....



Postat av: Dykarn

Publicerad 2009-11-08 21:24:11

Det är tragiskt hur mycket som måste vara inkopplat i hjärnan innan frånkoppling kan ske utan säker koppling till döden

Postat av: Per

Publicerad 2009-11-08 22:01:43

Fokkern ser riktigt tuff ut i den målningen :)

Postat av: F

Publicerad 2009-11-08 22:02:56

Det här ett annat Caribou-klipp: http://www.youtube.com/watch?v=LVh8BQeFt9c



...ni kommer säkert ihåg historien om B-29 Kee Bird, detta var supply-kärran för Darryl Greenamyer & Co.



Ett annat, lite "roligare", Caribou-klipp:



http://www.youtube.com/watch?v=0tq-wlspDb8

Postat av: Per

Publicerad 2009-11-08 22:42:48

Den dokumentären var en riktig höjdare! Att sen historien slutade som den gjorde är en annan femma....



Nog är Cariboun en härtig maskin, vilket inte minst bevisas i den andra filmen där (fast det krävs nog en australiensare för att flyga på det sättet).

Postat av: F

Publicerad 2009-11-08 22:53:42

När de sitter i solstolarna och ser på när B-29 brinner upp - en "surrealistisk scen"! Drömmen går bokstavligen upp i rök...



RAAF körde sina DHC-4 rätt länge, det vara inte såå länge sedan man pensionerade det sista exemplaret - bör varit s a s "i dagarna" - töjp igår ;) Se http://www.dhc4and5.org/RAAF_0.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela