Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Utslängd vampyr

Publicerad 2009-03-19 09:56:21 i Allmänt,



Utanför Halmstad flygklubb står denna de Havilland Vampire FB.6, LN-VMP (ex SE-DXY), sedan en längre tid.

För några år sedan hade Vamp'en - jämte en Hawker Hunter (och tidvis även en P-51D Mustang) - hangarplats på den militära sidan av fältet, hos Wapnö flygklubb. Efter att ha åkt ut i kylan (det vill säga "avhyst") kom först Hunter'n göras luftvärdig och flögs till Kemble, England, i mitten av november 2006. Därefter påbörjades arbetet med att få igång Vampire'n på bilden. Den är som synes målad som en av flygvapnets J 28B tiden runt 1950 (fast med poängavdrag för typsnittet på 9:an).

Rätt mycket var klart, men av en eller annan okänd anledning fick man andra prioriteringar och hangarplats hyrdes hos Halmstad flygklubb hösten 2007. Meningen var att man skulle återkomma, göra färdigt jobbet samt flyga Vampire'n till Kemble...men under förra året syntes varken mekarna eller hangarhyran till. Därför förpassades flygplanet utomhus och med tanke på vårt klimat - och historien i övrigt - är det nu rätt tveksamt om denna Vampire åter går att göra luftvärdig, åtminstone "till en rimlig kostnad". Så vad ska hända nu?

Sist planet var i luften var för 7-8 år sedan. I mars förra året avfördes SE-DXY ur luftfartygsregistret som överförd till Norge.


Denna Vampire är licenstillverkad hos schweiziska FFA 1952 med tillverkningsnummer 693. Fram till 1990 användes den av schweiziska Flugwaffe med koden J-1184. Därefter till Scandinavian Historic Flight (SHF) och registrerad som SE-DXY 91.08.15 -  den första jet-warbird'en som kom i luften i Sverige!



Ovan: SE-DXY i hangar på Norrköping/Kungsängen 91.08.19. Fortfarande med Pinocchio-nos. Var detta före den fick norska flygvapenmarkeringar? Minns SuperEchoChris' artikel med air-to-air-bilder på kärran i Flygrevyn senare på hösten.

Nedan: SE-DXY i RAF-målning (No.112 Squadron) på Duxford i augusti 1992, Bengan tog bilden. Notera att nosen är bytt till den vanligt förekommande "klassiska" varianten.




1994 reserverades denna Vampire som OY-VAM, det var tänkt att den skulle ingå i SHF:s danska avdelning. Men av detta blev det inget och istället målades SE-DXY om på nytt; nu som F 9 Röd Gustav och med påhittat flygvapennummer, 28693. Bilden nedan är från Skövde 95.08.20. På den tiden var väl SE-DXY baserad på Såtenäs...?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-19 12:32:27

Visst kommer jag ihåg artiken i Flygrevyn !

Vad skall man säga egentligen?

Det är ju förbaskat trist att gamla flygplan far illa men å andra sidan så är det i regel bäst att följa ingångna avtal. Att få in kärran under tak i Halmstad lär nog bli svårt.

Postat av: F

Publicerad 2009-03-19 13:06:25

Har en känsla av att det är lite av en återvändsgränd, ja. Man undrar varför jobbet att få Vampen luftvärdig inte slutfördes.......

Postat av: Janne

Publicerad 2009-03-19 15:53:13

Det mest trista är väl SHF! Rena skojet från början till slut. Och slut lär det vara både på pengar och förtroende...

På Säve står deras Invader... Vem tror att den någonsin kommer därifrån?

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2009-03-19 17:54:12



"Det mest trista är väl SHF! Rena skojet från början till slut. Och slut lär det vara både på pengar och förtroende..."



Janne, det här har jag hört ända sen 1986, främst från folk som såg SHF som flygdagskonkurenter eller inte fick flyga (i) något av deras flygplan! Du vet tydligen mer än jag vad som ligger bakom. Berätta exakt vilka fakta du vet är sanna, för inte kan det väl vara så illa att du sitter som en skvallerkärring och skrockar utan att veta eller bry dig vad som är sant eller inte?? Invadern stod länge på Ängelholm utan motor. "Ingen tror den ska komma därifrån"! Hur hamnade den på Säve?

Postat av: Mårten

Publicerad 2009-03-19 20:48:11

Stackars vamp... :( nån borde bygga ett litet bo åt den.

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-19 21:50:12

"Det mest trista är väl SHF! Rena skojet från början till slut. Och slut lär det vara både på pengar och förtroende... "



Det var nog inget skoj från början men på senare år så finns det ju ett spår av skulder och uppretade människor som skickar vissa signaler, det är litet svårt att bortse från. Det blir ju alltid en massa snack och vad som är sant och inte är svårt att avgöra. Att man blåst tvenne hangarägare i Halmstad är ju rena fakta. Som medlem i den ena flygklubben som blev utan pengar så får jag väl anse mig vara part i målet.



Den långa nosen på de schweiziska Vampire och Venom lär ha kommit till pga att man behövde mer utrymme för elektronik/avionik. Är den uppgiften korrekt eller är jag ute och cyklar mer än vanligt ?

Postat av: Janne

Publicerad 2009-03-20 08:57:58

Bäste "Chris"...

Om Du har hört det här sedan 1986 så finns det ju ingen anledning att vidare penetrera det här. Vad "flygdagskonkurrenter", eller de som inte fick flyga i något av deras flygplan säger har ingen relevans i sammanhanget.

Det är dock så att jag inte är någon skrockande "skvallerkärring". Snarare är det så att jag under alla mina år i "flygbranschen" (både miltärt och civilt) skaffat mig ett brett kontaktnät inom flygplatsförvaltningar, flygbolag, flygklubbar, myndigheter,utbildningsanstalter etc. Jag skulle kunna sammanfatta, med personliga referenser, uppfattningar och synpunkter från ett stort antal företrädare för för olika institutioner eller privatpersoner vilka blivit "blåsta" - redan 1986 på Ljungbyhed! Vad det detta Du hörde redan då? När jag skrev "det mest trista är ju SHF" så menar jag att att det är trist (och även tragiskt) att man så kapitalt bränt sina "aktier och sitt varumärke" alla flyghistoriska intressen till trots.



"Ingen tror den skall komma därifrån" - om detta är ett citat från mitt inlägg så är det fel! Jag ställde en fråga, och för tydlighetens skull upprepar jag den; Vem tror att den någonsin kommer därifrån?

Vad tror Du?



Med vänlig hälsning:

Janne

(som gjort nedslag, och förhoppningsvis korrekta mellanslag, i denna mycket trevliga och seriösa blogg!)



Postat av: F

Publicerad 2009-03-21 14:53:44

Tack för kommentarerna! och tack "Janne" för de avslutande orden.



Vad som sägs om SHF får stå för er var o en. Även jag har en uppfattning byggd på folk jag känner som varit involverade i deras "ops" och deras berättelser. Vampire-historien är väl kanske en "värdemätare" i sammanhanget? Tror också att Invadern har lättare att komma i luften än Vampen...

Postat av: Matsen

Publicerad 2009-03-21 16:14:08

Invadern var i Bodø i somras och visad upp sig. Jag tror inte att det är Sæther som har "kontrollen" på just den...

För övrigt kan det sägas at vederbörande gjorde sig omöjlig först här i Norge, sedan i sverige och frågan är hur länge det dröjer innan engelsmännen kastar ut honom också...

Postat av: Thorbjørn Larsen

Publicerad 2015-03-30 22:22:43

Hei!
Er Vampires. LN-VMP fremdeles i Halmstad?
Ønsker alle en god Påske.
Mvh
Thorbjørn Larsen

Svar: Hei Thorbjørn! Jag tror att Vampen fortfarande står kvar på samma plats.
Glad Påsk önskas tillbaka :)
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela