Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tango-räven - 13 ...och elvan

Publicerad 2009-03-10 14:25:15 i Saab Safir, Saab Safir Tango Fox,

Tänkte bara testa lite hur det kanske kommer se ut, bara för att få en liten uppfattning...en så kallad "hum". Varken SE-ELV och SE-ITF finns än i "bokstavlig" mening...
   


Välkända i Safir-Sverige, alternativt Flyg-Sverige, är ju far och son med förnamnen Bertil respektive Filip...efternamnet får ni gissa själva. På ovanstående bild ser man ingen Safir men väl deras Beagle-Auster A.61 Terrier 2. I sju-åtta år har de ägt denna så kallade "järnsäng" och använt den på sin gamla danska registrering, OY-AVV. Med tiden kommer det bli ändring på det...

Nedan: "Tango-räven", "guleböjen", "tyskungen"...det vill säga Saab 91B-2 Safir SE-ITF. Eventuellt borde man flytta reggan ett litet snäpp bakåt? Detta för att få lite "gulespace" mellan det norska märket och S'et. Jag menar: Unionsupplösningen är väl avklarad och de vill ju inte köpa JAS av oss...



Sen funderas det på vad som ska hamna på fenan? Kärrans gamla norska flygvapennummer "343" kanske? Vad heter detta typsnitt och höjd samt bredd på siffrorna? Någon som vet? Notera skillnaden på fyrans utformning på nedanstående bilder.

Är 343 månne den minsta gemensamma nämnaren i detta fallet mellan Saab och Volvo? Namnet "Rem-Johan" ligger ju då inte långt borta, allra helst när Nils' farfar kallades för "Rör-Johan"...

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Danny K

Publicerad 2009-03-10 15:51:03

Översta bilden ger hög personlig igenkänningsfaktor... en viss flygdag "någonstans i Sverige" :-) Vill minnas en go dimma innan nedkomst ihop med Filip... sedan blev det solsken hela dan... men ändå "i skuggan av BCL" så att säga...

Postat av: F

Publicerad 2009-03-10 16:12:16

Ha! Den flygdagen kommer jag också rätt väl ihåg 'host' ;)

Dimman den morgonen inneslöt stället som en öppen säck med finalen till bana i användning som öppning. En fin dag som jag ofta tänker tillbaka på...

Postat av: filip

Publicerad 2009-03-10 23:09:45

Ser ju riktigt trevligt ut. Tänk om det vore lika lätt i verkligheten att märka om!

Visst var det en trevlig dag och tack för resesällskapet.

Postat av: F

Publicerad 2009-03-10 23:21:06

Visst gör det :)



Frågan är hur enkelt det är att ta bort gamla bokstäver...och om de nya ska lackas eller limmas dit. Filip fixar det, no dubt. Kanske ett Race No. 11 på fenan också ;)

Postat av: Trygve

Publicerad 2009-03-11 10:34:38

Jeg har fortsatt kontaktinfo til vedkommende i Norge som kan supplere detaljer rundt fargeskjemaene på Safir flyene.

Postat av: F

Publicerad 2009-03-11 10:38:36

Fint Trygve. Någon skillnad vad det gäller färger och nyanser kommer det inte att bli i detta läge. Fokus är att få flygplanet i luften.



Däremot, som sagt, info typsnitt etc på siffrorna på fenan mottages tacksamt :)

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-03-11 14:10:52

Typsnitt ?

På den gamla goda tiden brukade ju ofta mekarna skära till schabloner litet efter eget huvud så att de liknade den officiella varianten. Sedan lackerades siffror och bokstäver på flygplanen och så blev det som det blev.

Postat av: F

Publicerad 2009-03-11 14:19:38

Mjo, på den tiden det lackades ;) Dessa nuffror misstänker jag kommit när vi kommit in i dekalperioden, i detta fallet under 70-talet.



Annars har jag funderat att vid passage av Norrköping nästa gång, svänga in för att kalkera av siffrorna på #334, d v s SE-CAB

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2009-03-11 15:45:24

Kalkera? Så... 1900-tal. Ett digitalfoto med en tumstock i bild räcker ju. Sen är det bara att vektorisera och skära i folieplottern man har i vardagsrummet. Plättlätt!



BTW så har jag inte kommit nånvart alls med mina diabilder. Jag köpte en motorcykel, så nu är fritiden räddad. Det finns inget bättre än att riva isär nyförärvet och se alla ful-reparationer och totalt oförståelse för sakers funktion som tidigare ägare presterat.

Postat av: F

Publicerad 2009-03-11 16:01:56

"Krackerlera", jupp...sånt gör jag, Hr Messer. Så är det när man är ett bedårande barn av sitt 1900-tal 'host'. Några bilder skulle självklart också tas, sån är tanken.



Att du kan fixa sånt här och inte dina diabilder.. ?! ;) MC-köpet låter som ett intressant projekt, låter som en totalsanering mer än dito renovering ;)

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2009-03-11 16:19:51

Mja, jag är ute ett knappt år försent med diabilderna. Det fanns en trumscanner och finfina macintoshar nyligen, men de sakerna gick på tippen. Digitalkamerornas intåg gjorde trumscannern överflödig.



Motorcykeln är dessutom italiensk, med allt vad det innebär! Tio års tummen-mitt-i-näven-mek hade effektivt trollat bort diverse funktioner så som fungerande choke, låsmuttrar för gasvajerjustering osv. Den världsomspännande webben löste det elegant med delar från Tyskland. Lite av delarna kom från Enköping också, så jag åkte förbi Håtuna men det såg så förbjudet ut att farta in, så jag vände i grind så att säga. PPR, måhända?

Postat av: F

Publicerad 2009-03-11 21:19:39

Oj italienskt, en Moto Guzzi månne? Är Uralen därmed utbytt? ;)

Postat av: Martin

Publicerad 2009-03-12 10:57:01

Kan ju oxo vara en HD...

Finns Italien-byggda 125cc HD :-)



/M

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2009-03-12 13:12:17

Fast det är varken Moto Guzzi eller HD. Det är en Aprilia. Modernt så det förslår. Söndermekad lik förbannat.

Postat av: Mis

Publicerad 2009-03-13 09:04:47

Nu ser hon ut som på bilden...nästan!

Postat av: F

Publicerad 2009-03-13 09:13:05

Strålande, MIS! Finns det bilder?

Postat av: Stefan Sandberg

Publicerad 2009-03-13 13:11:57

5 cm registreringsbokstäver räcker på sidan av kroppen för experiment. Blir mer plats för övrig dekor.

Postat av: F

Publicerad 2009-03-13 13:28:10

Jupp, om jag fattat saken rätt så kan man få dispens att ha 5 cm-bokstäver, kanske lättare i x-klass, men det går även "normalt". Gulböjen kommer inregistreras i normalklass...till att börja med i alla fall

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela