Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Den spanska Vipan

Publicerad 2009-01-31 11:06:12 i MFI,




Häromdagen ringde Martin och vi kom att bland annat snacka om MFI-10 Vipan, främst vad som hände med det exemplaret (av tre endast tillverkade) som hamnade i Spanien.

Tänkt var ju att starta upp en produktionslina av flygplantypen i Spanien i slutet av 60-talet, närmare bestämt i den gamla universitetsstaden Salamanca. I samband med att MFI överlät licensen av Vipan på ARCAMO tillkom denna folder vars fram (ovan) och baksida (nedan) ni ser här. I bolaget var exkung Simeon av Bulgarien styrelseordförande...och längre in i vassen lurade en ännu större gädda i form av Otto Skorzeny.

Av den planerade versionen MFI-10C blev inget och EC-CAN (före detta SE-CPH) gick åt i ett haveri vid Sotos nära Cuenca, då ägd av Real Aero Club de Granada. Det sägs att vraket ligger i något skjul därnere...

Kommentarer

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2009-01-31 17:16:46

En sån Merca skulle man ha...

Postat av: F

Publicerad 2009-01-31 18:06:31

Antagligen Skorzenys vagn ;)

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-01-31 18:15:43

Är det en 220SE eller 250SE ?

Hur många mil hade den gått och hur många liter kan det ha funnits i tanken vid fotograferingen?

Ventilstyrningarna brukade ju slitas snabbt på de här bilarna. Var de bytta någon gång eller inte?

Var det Michelin däck på den?

Brukade oljetrycket fluktuera vid motorvägskörning på just det här exemplaret?

Varför är nummerplåten borta?

Var det en gråimport eller ville ägaren vara anonym?



;-)

Postat av: F

Publicerad 2009-01-31 18:22:50

Hade det stått Flygvapnet på Mercedesen hade din kommentar funkat uuutmärkt på SFF forum. Det kan ju varit så att Lage Thunberg en gång - med flit - glömt en halväten macka i handsfacket ;)

Postat av: Martin

Publicerad 2009-01-31 19:48:48

Var ser ni Mercan ??

Allt jag ser på bilden är ett vackert och ovanligt flygplan..

Jo...vänta, det står en väska eller två där oxo..



:-)



/M

Postat av: F

Publicerad 2009-01-31 19:56:07

Tack, Martin! Åtminstone en av oss har fokus kvar, så här på lördagkvällen ;)

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-02-01 09:27:25

Söndag morgon och fokuseringen är total ! :-)

Det är nog bara att konstatera att MFI-10 inte var rätt flygplan vid tidpunkten den lanserades. Det fanns en hel hop med andra flygplan med liknande prestanda som dessutom var byggda i material som folk förstod sig på vid den tidpunkten.

Förmodligen ansågs den vara litet "konstig"

Postat av: F

Publicerad 2009-02-01 12:07:02

Vipan kallades internt för "guldägget" - om MFI-9 var en enkel och billig konstruktion så var MFI-10 rätt mycket motsatsen. Tekniskt intressant men ett kommersiellt bakslag.



Att det sedan gick som det gjorde med licenstillverkningen i Spanien (alltså "inte") var kanske inte så konstigt. Bolaget ARCAMO var rätt mycket luft...och svenska jurister hojtade högt. Att då göra något dylikt i Francos Spanien var allt annat än PK. Sedan anade man säkert vem/vilka som stod bakom ARCAMO (?). Själv anar man en deal a la Rulle Abelin ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela