Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Familjealbumet: Albin

Publicerad 2009-02-10 14:45:00 i Familjealbumet,



Albin Karlsson med sin märr Tora kör mjölk på Norra Storgatan i Eksjö. Bilden är gissningvis tagen något- eller några år in på 50-talet. Så här såg det för övrigt ut på samma plats vid jultid, alltså två månder sedan.

Albin var min pappas morfar och kom från Rockneby, norr om Kalmar. Innan han hamnade i Eksjö hade Albin och hans bror haft en vedskuta med vilken de mestadels angjort de exotiska destinationerna Norrköping och Stockholm. Som gammal sjöbuse var han, när tillfälle "bjöds", rätt duktigt på att slåss och kröka...åtminstone har har jag så fått det förespeglat. Det finns historier...



Till vänster: Mjölkköraren Albin passerar utanför Krusagården med pipan i mun. Till höger står han uppklädd i yngre dar framför en syrenbuske vid hemmet i Berglunda. Hästen är av allt att döma samma som på bilden nedan, dessutom är det samma plats.



Lite "ledigare" klädsel men rejäl mustasch. Visst syns det att han hade en god hand med hästar. Om ni misstänker att han idkade hästhandel också så har ni rätt. Jag har hört berättelser om besök på hästmarknaden i Falköping, lastning på järnvägsstation av pållar sålda till skogsbruket i Norrland...bland annat.


På den sista bilden ser vi Albin och Tora när de levererar mjölk till lasarettet. Det är vinter och gubben har sitt skinnkläde på sig. Albin jobbade som mjölkutkörare vid Eksjö mejeri i säkert 30 års tid. Han gick bort 1958.

Känner ni igen huset förresten? En del av kanske gör det, ni som är återkommande bloggläsare i alla fall. Det är Hus 01, omskrivet i inlägget Nollettan.
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2009-02-11 23:11:25

Ja det hade ju varit något :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-02-13 22:25:51

Foto Falk - Falk foto - jag ser att dom tydligen höll till på N. storgatan innan flytten til "söder"... Har ofta saknat mina gamla skolkataloger (vet ej vad som hände, men borta är dom) - och tänkt på damen från Falks som plåtade alla dessa klassfoton. Undrar var som hänt med deras arkiv, måste finnas mycket guld i det...

Postat av: F

Publicerad 2009-02-14 09:45:35

Om jag fattat rätt så är dåvarande Falks inrymt i det som idag är Apoteket Tigern.



Jag vill tro att Falks arkiv fortfarande finns. Liksom Rosenlöfs och Kindgrens...att de två sistnämnda arkiv finns bevarade vet jag f ö :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela