Taylorcraft BC-12D SE-ANU
Håtuna är då och då på tapeten - denna gång rör det en Taylorcraft...
OH-KLB vintern 1939-40. Bild: Arkiv Eino Ritararanta .
För ett par månader sedan transporterades Taylorcraft BC-12D SE-ANU (c/n 1227) till Håtuna för att där restaureras och så småningom åter komma i luften.
Flygplanet är tillverkat i Alliance, Ohio, och registrerades nytt i Finland som OH-KLB den 25 maj 1939 på A. Kilpinen och H. Laitinen i Helsingfors. Det var inmönstrat under vinterkriget och användes under dessa månder i cirka 120 flygtimmar av finsk militär, då mestadels på skidor. Sommaren 1944 inspekterades en del finsk flygmatriel av olika svenska intressenter vid Kuorevesi/Halli (Lentovarikko 2), bland annat denna Taylorcraft.
Skannat ut Harald Millgårds "Sportflyg" (1947). Notera att den ena Taylorcraft'en (längst bort) är märkt SE-ANH. Så är även en KZ-II "Sport"..!
Tillsammans med systerflygplanet OH-KLA köptes det av AB Aero Service, Stockholm. OH-KLA blev SE-APF och OH-KLB blev SE-ANU, båda svenskregistrerades - sent om sider - den 12 december 1945. Efter att bland annat ägts av flygklubbarna i Jönköping och i Norrköping samt av Nordflyg utgick luftvärdigheten utan att förnyas i januari 1963.
För 18 år sedan ströks det ur registret som "Ej luftvärdigt på 28 år". Hur snart är det luftvärdigt igen? Och vad hände med systerkärran SE-APF?
Nedan: Den oklädda flygkroppen till Taylorcraft SE-ANU. Bilden togs av Karlsmoen i Karlskoga för några år sedan.
OH-KLB vintern 1939-40. Bild: Arkiv Eino Ritararanta .
För ett par månader sedan transporterades Taylorcraft BC-12D SE-ANU (c/n 1227) till Håtuna för att där restaureras och så småningom åter komma i luften.
Flygplanet är tillverkat i Alliance, Ohio, och registrerades nytt i Finland som OH-KLB den 25 maj 1939 på A. Kilpinen och H. Laitinen i Helsingfors. Det var inmönstrat under vinterkriget och användes under dessa månder i cirka 120 flygtimmar av finsk militär, då mestadels på skidor. Sommaren 1944 inspekterades en del finsk flygmatriel av olika svenska intressenter vid Kuorevesi/Halli (Lentovarikko 2), bland annat denna Taylorcraft.
Skannat ut Harald Millgårds "Sportflyg" (1947). Notera att den ena Taylorcraft'en (längst bort) är märkt SE-ANH. Så är även en KZ-II "Sport"..!
Tillsammans med systerflygplanet OH-KLA köptes det av AB Aero Service, Stockholm. OH-KLA blev SE-APF och OH-KLB blev SE-ANU, båda svenskregistrerades - sent om sider - den 12 december 1945. Efter att bland annat ägts av flygklubbarna i Jönköping och i Norrköping samt av Nordflyg utgick luftvärdigheten utan att förnyas i januari 1963.
För 18 år sedan ströks det ur registret som "Ej luftvärdigt på 28 år". Hur snart är det luftvärdigt igen? Och vad hände med systerkärran SE-APF?
Nedan: Den oklädda flygkroppen till Taylorcraft SE-ANU. Bilden togs av Karlsmoen i Karlskoga för några år sedan.