Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Eks Aero

Publicerad 2009-12-20 11:22:00 i Allmänt, Flygföretagande,



Lite apropå Ice Pilots, men i en lättare division: Hittade en artikel om legendariske Olle Ek (1920-2008) och hans Eks Aero i en utgåva av Shell Aviation News från 1973.

Olle sålde sin firma 1981 till Lapplandsflyg och flyttade till Värnersborg. Han hade gärna fortsatt några år till, men gick redan då ett år på övertid enligt luftis' certifikatsregler. Tiderna förändras, även ur den synvinkeln... 



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2009-12-20 11:38:44

Mitt första möte med Olle Ek glömmer jag inte. Jag landade i Trollhättan och Olle Ek kom ut och mötte mig när jag parkerade. Han ville se vad det var för en figur som anlände med ett "riktigt" flygplan, jag flög nämligen en Super Cub.

Hursomhelst så blev det ett långt samtal och Olle tyckte att det var kul att en spoling som jag, 19 år gammal, flög ett riktigt flygplan. Han pekade på några killar som stod och skrapade färg på en Cessna de nyss köpt. Olles kommentar var:

"Titta på de stackars satarna som köpt en gammal Cessna, de tror i alla fall att de kommer att få kul när de flyger den men de vet ju ingenting om riktig flygning".

Jag tror jag blev en centimeter längre efter det samtalet.

Postat av: F

Publicerad 2009-12-20 20:17:20

Jo, han kunde snacka - Sveriges störste minste flygare. Men Olle hade fog för det han hade att säga.



Innan han hamnade som mek på F 8 hade Olle varit cirkusartist. Att han var en fena på att teckna och måla är kanske heller så känt? Snövit och dvärgarna i SAS FK t ex målades av Olle...

Postat av: SuperEchoChris

Publicerad 2009-12-20 20:54:40

För oss som känner till Olle Ek sen länge är det lätt att glömma att en Do 27 på tofflor var ganska unikt, speciellt de som satt på Olles kärra. Tittar man noga på bilderna ovan ser man att det inte är ett konventionellt flottörställ utan två separata tofflor fastskruvade på samma flygplan! Enligt Olle själv var det Dorniers egen "flottörprototyp" för flygplantypen!



Värt att nämna oxå är att Olles Doa var en av två civila som var tänkta att mobiliseras tillsammans med Arméns Fpl 53 i händelse av att den lede fi kom och hälsade på oanmält.



För övrigt kunde man på 80-talet ha ett B-cert fram till man fyllde 67. Folk blandar ofta ihop det idag med gamla regeln om 60 för en kapten i "tung" linjefart.

Postat av: F

Publicerad 2009-12-20 22:36:51

Det surrades lite om Olles Do 27 SE-EDA bland kommentrarerna här: http://lae.blogg.se/2009/may/doa-gar-under-jorden-for-att-kanske-aterupp.html



SE-EDA hade av fabriken beteckningen Do 27S-1. Flygplanet testflögs ffg 590420, då som D-EGUW. Under juli till december 1960 var D-EGUW baserad i Kiruna för "sjötester", Olle Ek var pilot. Se bild: http://www.freifaller.de/dornier/original/2-fghij/d-eguw-1.jpg



Doan blev SE-EDA 1962 och reggades på svenska Do-agenten Ostermans. I februari 1964 blev Firma Kirunaflyg ägare, företaget blev senare Eks Aero. 1965 uppgraderades SE-EDA och kom sedan att betecknas för en Do 27S-2.



Den 2 september 1972 havererade Olle Ek med SE-EDA vid starten från Rakkujärvi.



SE-EDA var den enda Do 27S-1 och S-2, i varjefall sanktionerad av Dornier själva...

Postat av: SuperEchoDad

Publicerad 2009-12-21 16:36:46

Olle Ek:s reklamslogan gillade jag.

EK:s AERO

FLYGER ALLT MELLAN HIMMEL OCH JORD

Postat av: F

Publicerad 2009-12-22 06:44:57

He he...jo, Olle hade mycket humor :)

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2014-01-05 20:01:33

Tror det var år 1969 som jag var baserad i Kiruna för foroflygning med vår Colt 108 SE-CZO.
Jag och fotografen bodde på vandrarhemmet i Kiruna. När jag en morgon kom ut konstaterade jag att det skulle bli en flygfri dag. Dimman låg tät så man fick huka sig. Plötsligt hör jag flygplansbuller och helt plötsligt dyker Olle Ek upp med sin Dornier endast några meter över vandrarhemmets tag.
Kunde då inte ana att jag själv skulle bli näst störst i världen att operera Dornier 228. Onassis med sitt flygbolag Olympus ägde 8 st. Jag med mitt Holmstroem Air ägde 4 st. ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela