Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Sam McCloud & Barbie Benton

Publicerad 2009-04-12 16:48:00 i Film och TV, Musik - 70-tal,


 
Dennis Weaver, gamle vän.... det var Sam McCloud som tuktade buset allra bäst!

Säkert har jag sagt det flera gånger förr: Där satt man, i sin mysdress och gnagde på revbenspjäll samt var fånigt hänförd av vad som hände i rutan på Tandbergaren. McCloud var den första lördagsdeckaren jag fick se (Kojak, till exempel, var av mor klassad som alldeles på tok för våldsam.). Jag var så pass impad av denne sheriff att jag till och med klippte ut en notis i TV-tablån.



Med datum och allt...!!? Undrar förresten hur mycket författaren av ovanstående notis visste om "kvällens avsnitt", den 30 oktober 1976? Mer än att det utspelade sig på "Hawai"?

I förtexterna i det övre klippet (inte alls från det avsnitt som notisen handlar om [och inte heller numera i överhuvdtaget samma youtubeklipp som då, när detta blogginlägg gjordes. edit 141031]) står det att Guest Star är Barbie Benton. Följande skrivs i Tusen Klassiker från hela världen som format Sverige från 1956 till idag:

Det var skåningarna som upptäckte henne först. Sommaren 1976 visade danskt tv ett avsnitt med den ridande polisen McCloud där Barbi Benton sjöng låten "Ain't that just the way (that life goes down)". Det fick tittare att rusa till skivbutikerna och snart låg countrysingeln tia på Toppslistan.

Avsnittet handlade om mygel i skivbranschen. Sångerskan som drogs in i en gangsterhärva spelades av Barbi Benton. Hon hade tidigare vikt ut sig i Playboy och i sju år varit Hugh Hefners flickvän.

Den 2 april 1977 var det dags igen. Då sändes samma avsnitt på svensk tv. Och den gången tog det fart på allvar. Singeln klättrade upp på förstaplatsen på Topplistan och åkte ur först efter 24 veckor. 

So here goes; Ain't that just the way...
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2009-04-12 21:19:44

Ack ja... man blir nästan tårögd av all nostalgi. Nu var kanske inte McCloud den jag följde mest... blev mer Columbo Baretta, Kojak... men jag hade ju ingen mamma som hade koll på mig 1976, jo morsor håller väl alltid koll på en... :-)

Postat av: F

Publicerad 2009-04-12 23:08:04

Jo du Sid, när jag köpte mitt första nummer av Fantomen istället för Bamse var det som att göra revolt ;)

Postat av: Sprafen

Publicerad 2009-04-13 08:01:24

Word!!! Minns det avsnittet som igår - sprang ner till Koppartrans skivaffär och köpte singeln dagen efter det där programmet... Satt också i mysdress men vill minnas att det serverades grillad kyckling och mimosa sallad den kvällen....

Postat av: F

Publicerad 2009-04-13 08:59:47

Åh, Mighty Sparrow tittar in....inte igår det heller ;) Trevligt!



Koppartrans skivaaffär - var det samma sak som Playman?

Postat av: Sprafen

Publicerad 2009-04-13 17:42:22

Japp Playman hette den.

Postat av: F

Publicerad 2009-04-13 18:03:29

Kom "bara" ihåg Playman när butiken fanns nere i stan :)

Postat av: David Pajus

Publicerad 2014-11-01 23:42:45

Har kvar Barbie Bentons LP... :)

Postat av: Dan Jakobsson

Publicerad 2017-10-22 17:18:28

Jag var på Barbi Benton konserten 23 Jan. 1977 på Tivoli i Köpenhamn. En snyggare tjej än Barbi var då finns inte. Har en inspelning från Fyns Forum dagen efter på video.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela