Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Steve Stearman

Publicerad 2008-10-01 13:43:00 i Allmänt, Film och TV, Personligt urval, Propulärkultur,

McQueen was, at heart, a down-to-earth motorcycle and car enthusiast. Both forms of transportation - as well as vintage planes - competed for his attention in the last few years of his life.

Häpp, stanna där! "Vintage planes" sa du!?
Att Steve McQueen hade ett stort bil- och motorcyckelintresse och hann med att äga ett stort antal åtråvärda bilar är välkänt och omskrivet. Totalt fanns cirka 55 bilar och över 200 motorcycklar i samlingen när han dog. Men hans intresse för (gamla) flygplan har jag inte känt till sådär överdrivet mycket om. Så när Nils häromdagen placerade boken McQueens Machines under min näsa så fann jag på råd bland alla Ferrari's, Jaggor, Porsche'ar och Indian-hogar. 

Det verkade som att The King of Cool gillade att vara så pass kylslagen att det var öppet flygplan som gällde, inget annat. Steget är så sett kanske inte jättelångt om man gillar åka båge...


I en intressant recension av Barbara Minty McQueens bok Steve McQueen: The Last Mile kan man läsa följande:

McQueen had a hard time figuring out where to settle in, and seemingly was on the road a lot. He loved Idaho, he loved Colorado, he loved the Malibu beach, but he found a hangar a small town in California named Santa Paula. He bought a Stearman biplane, learned to fly but flunked his pilot's test three times - McQueen, it seems, was dyslexic.

Steve och hans Barbara bodde i denna hangar i ett halvår - våren och sommaren 1979 - innan man hittade en passande ranch i närheten, vilket också kom bli hans sista bostad. I december samma år konstaterades att McQueen hade lungcancer och mindre än ett år senare, den 7 november 1980, gick han bort, 50 år gammal.


Här kan man läsa minnen från den tid då Steve McQueen hade sin hangar i Santa Paula: ...many times he would refer to himself as an "airport bum."


Om jag fattat rätt så hann Steve McQueen äga sex plan, varav tre (fyra?) är skapligt kända: Två Boeing Stearman och en Pictcairn PA-8 Mailwing. Den första Stearman'en köptes innan han fått sitt cert. En personlig flyglärare kallades in i form av Sammy Mason och det skolades på den knallgula PT-17. Certet var klart - efter lite om och men, som sagt - i juli 1979. Självklart tyckte han att även Barbara skulle flyga, till henne köpte han en Piper Cub, N87826.



Den andra Stearman'en som McQueen anskaffade var denna, N3188, en Boeing B75N1 tillverkad 1945 (c/n 75-2599).



Den Pitcairn PA-8 Mailwing som McQueen ägde hade registreringen NC10753. Vid denna tid var kärran rätt nyligen restaurerad och den enda flygande av bara sex stycken tillverkade PA-8 i början av 30-talet.  


De sista åren hade McQueen "snöat in lite" på 30-talet och samlade prylar från årtiondet; bilar och motorcyklar...men även annat; bra-att-ha-grejer, skrot, leksaker...ja, allt möjligt. Mycket av detta stuvades in i hangaren på Santa Paula Airport. Han lär ha sagt att hans notoriska samlande kanske berodde på en fattig och eländig barndom och allt han då drömt om att kunna äga - denna dröm skulle han förverkliga nu. Skådis som han också var så anlade han ett rejält skägg...och när det var swap meet här och var i USA i slutet av 70-talet var det nog inte många som fattade att det var Steve McQueen som stod framför dem och missbjöd på en gammal förgasare...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: stefan

Publicerad 2008-10-02 00:36:03

Hur visste du att jag blev erbjuden en Stearman idag? Wannabee....

Postat av: F

Publicerad 2008-10-02 00:41:30

Jupp, Queen Bee är ju en Tiger Moth (radiostyrd)...och en McQueen Bee måste alltså vara en Stearman ;)



Då undrar man ju genast vilken Stearman...?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela