Steve Stearman
Häpp, stanna där! "Vintage planes" sa du!?
Det verkade som att The King of Cool gillade att vara så pass kylslagen att det var öppet flygplan som gällde, inget annat. Steget är så sett kanske inte jättelångt om man gillar åka båge...
I en intressant recension av Barbara Minty McQueens bok Steve McQueen: The Last Mile kan man läsa följande:
McQueen had a hard time figuring out where to settle in, and seemingly was on the road a lot. He loved Idaho, he loved Colorado, he loved the Malibu beach, but he found a hangar a small town in California named Santa Paula. He bought a Stearman biplane, learned to fly but flunked his pilot's test three times - McQueen, it seems, was dyslexic.
Här kan man läsa minnen från den tid då Steve McQueen hade sin hangar i Santa Paula: ...many times he would refer to himself as an "airport bum."
Om jag fattat rätt så hann Steve McQueen äga sex plan, varav tre (fyra?) är skapligt kända: Två Boeing Stearman och en Pictcairn PA-8 Mailwing. Den första Stearman'en köptes innan han fått sitt cert. En personlig flyglärare kallades in i form av Sammy Mason och det skolades på den knallgula PT-17. Certet var klart - efter lite om och men, som sagt - i juli 1979. Självklart tyckte han att även Barbara skulle flyga, till henne köpte han en Piper Cub, N87826.
Den andra Stearman'en som McQueen anskaffade var denna, N3188, en Boeing B75N1 tillverkad 1945 (c/n 75-2599).
Den Pitcairn PA-8 Mailwing som McQueen ägde hade registreringen NC10753. Vid denna tid var kärran rätt nyligen restaurerad och den enda flygande av bara sex stycken tillverkade PA-8 i början av 30-talet.
De sista åren hade McQueen "snöat in lite" på 30-talet och samlade prylar från årtiondet; bilar och motorcyklar...men även annat; bra-att-ha-grejer, skrot, leksaker...ja, allt möjligt. Mycket av detta stuvades in i hangaren på Santa Paula Airport. Han lär ha sagt att hans notoriska samlande kanske berodde på en fattig och eländig barndom och allt han då drömt om att kunna äga - denna dröm skulle han förverkliga nu. Skådis som han också var så anlade han ett rejält skägg...och när det var swap meet här och var i USA i slutet av 70-talet var det nog inte många som fattade att det var Steve McQueen som stod framför dem och missbjöd på en gammal förgasare...