Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Safir under the bridge

Publicerad 2008-10-22 18:05:00 i Allmänt, Propulärkultur, Saab Safir,

Det kom ett mail från en kille som känner piloten som sitter i Safiren på denna bild.

Mr David Williams hade i flera år haft den där lilla drömmen om att flyga under en bro. När det byggdes en ny motorväg (A41) några kilometer från hans bostad i västra England så följde han bygget av den...och hittade snart "sin" bro. Det blev mycket studerande av lämpliga vinklar och han konstaterade att det går nog bra...


Om jag inte minns fel så blev flygningen av på höstkanten 1983, någon dag innan vägen öppnades för trafik (Med andra ord för ganska precis 25 år sedan.). En kompis riggades upp på vägbanken med en kamera. Davids pappa ställdes upp på bron för att få en bild ovanifrån (han är den högra personen på bron). Tyvärr misslyckades han, endast spinnern kom med på bild. Kompisen lyckades desto bättre som synes.


Under många år så var denna bild en hemlighet i den närmsta bekantskapskretsen men efter nästan 25 år så lär nog ingen bråka om det lilla brottet mot luftfartslagen.



Många år senare så flög Ray Hanna under en bro med en Spitfire i samband med inspelningen av TV-serien A Piece of Cake. Den flygningen väckte ju en del uppmärksamhet i brittisk media vilket fick till följd att Dave Williams postade Safirbilden med ett brev där det stod något i stil med "Hittade du ingen mindre bro". Två dagar senare bankade Ray Hanna på Davids dörr och krävde att få se bron i fråga och det fick han men det fick bli markbunden transport dit eftersom trafiken ju var påsläppt sedan många år. Ray hade inga kommentarer när han åkte därifrån, han hade bara skakat på huvudet.

Flygplanet är Saab 91D Safir G-BCFW (c/n 91.437),  före detta PH-RLZ, som David Williams köpte 1977.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: notbugs

Publicerad 2008-10-22 19:49:45

Har bara en kommentar, COOLT!



Tjillevippen



notbugs

Postat av: F

Publicerad 2008-10-22 19:53:36

säger a) lågt och sakta b) don't try this at home c) om du får för dig det ändå: se till att mittlinjen är målad ;)

Postat av: Martin

Publicerad 2008-10-23 08:25:07

Här har inte Glocalnet något att sätta imot.

Det var låååågt !!



/Martin

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-10-23 15:47:10

Vilket underbart bus.



Skulle ungdomen göra ett sånt tilltag i dag och föreviga med kamera skulle ingen tro på't utan utbrista i ett "photoshoppat! feeeeejk!".



Postat av: Linn

Publicerad 2008-10-23 16:14:30

Cool bild!!



Fredrik, en av mina bloggläsare söker din e-mailadress i samband med info om SE-EKK! Kan du maila mig så sätter jag er i kontakt? Tack!

Postat av: F

Publicerad 2008-10-23 23:11:41

Martin - hade han ett steg klaff ytterligare så hade den glocala effekten inträffat med viss effekt mot marken ;)



Tupp - tur att bilden är så pass dålig som den är. Annars hade ingen trott på vad som sker...eller..?



Linn - Thnx! Mail skickat etc. Fråga Anders S och/eller Sture B om de kommer ihåg en englandsresa i början av 80-talet o nämn (det engelska) namnet som förekommer i inlägget (inte det nya zeeländska = Ray H) ;)



Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-10-24 22:44:05

Vad kul att det blev så många kommentarer, tydligen blev detta stycke flyghistoria noterat i alla fall !

Postat av: F

Publicerad 2008-10-24 23:54:25

Håkan - borde varit med i nytrycket av Safir-boken enligt min mening :)

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-10-25 09:42:26

Det är sant, men å andra sidan så är ju det här den första gången informationen publicerats på svenska och som du vet så har ju svenska flyghistoriker inget intresse av det som sker utanför landets gränser.....;-)

Postat av: F

Publicerad 2008-10-25 09:51:40

He he .... är det verkligen så pass illa? ;P

Postat av: Sture

Publicerad 2014-01-30 21:11:02

Bilden har ju varit ute länge, jag har den långt bak i min dator. Men var är Safiren nu - och vem äger den? Luftvärdig?

Svar: Detta inlägg publicerades i oktober 2008, Sture :)
Flygplanet var senast luftvärdigt 2006, men hos samme ägare enligt G-info: http://www.caa.co.uk/application.aspx?catid=60&pagetype=65&appid=1&mode=detailnosummary&fullregmark=BCFW
Lazerjesus

Postat av: John-Olof Holmström

Publicerad 2014-01-30 22:55:43

Kan inte förstå att det blev så stor affär av den bilden. Konsten att flyga under bron kan ju inte vara så märkvärdigt, det är ju flera meters marginal på alla håll. En mittlinje eller några markeringar räcker för att ligga rätt i sidled.
Gjorde en liknande planering i min ungdom, men den sommarnatten blev så dimmig att projektet ställdes in.
Inget att efterapa eller rekommendera. /J-O

Postat av: Sture Friedner

Publicerad 2014-01-31 09:06:06

Tack för svaret Fredric. Jovisst var det för länge sedan men just därför undrade jag om det finns någon luftvärdig Safir i England? Och det gör det tydligen inte längre, eller?

Svar: Följande tre finns f n på engelskt register, de två första har varit markbundna ett tag, medan G-SAFR precis bytt ägare o bör snart vara i luften igen.
No. Registration Status Serial No. Aircraft Type
1 G-BCFW R 91-437 SAAB 91D SAFIR
2 G-HRLK R 91-376 SAAB 91D SAFIR
3 G-SAFR R 91-382 SAAB 91D SAFIR
Lazerjesus

Postat av: Sture Friedner

Publicerad 2014-02-01 10:40:54

Intressant - vore kul om vi Svenska Safirägare kunde komma i kontakt med de Engelska!

Svar: Engelska civilregistret ligger online :)
http://www.caa.co.uk/application.aspx?catid=60&pagetype=65&appid=1
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela