BA-7/MFI-9 50 år 2008 - 4
Omslaget till Teknik för Alla 5/1965: Den med flottörer försedda SE-EFE, en MFI-9 S (Sjö). Flygplanet färdigställdes i början av 1964 och gick åt i ett haveri redan i maj 1965. Flygplanet som pryder omslaget på Flyghorisont nedan är antagligen MFI-9B S SE-EUH. Svar på nästa fråga: "Ja, det är Madelaine på SPAF-sekretariatet som hjälper Bibbi med att sälja kartor, nav-skivor och annat."
Jodå, det rullar på. Jag tror att detta MFI-firande kommer bli hur bra som helst, bara vädret är med på noterna den 23-24 augusti. Snart kommer inbjudningar till alla registrerade ägare av MFI-9 att gå ut brevledes - 33 stycken av 70 tillverkade är i flygande skick. Ambitionen är ett par snäpp högre än ett ordinärt fly in. Det märkes till exempel när jag förra veckan fick info om att danska flyvevåbnets fyrgrupp med MFI T-17 nu också är bokade för ESME denna augustihelg. Läs mer om uppvisningsteamet här - Baby Blue.
Så fick jag även "plädera" för ett bokprojekt helgen som gick. Så här i efterhand; jag har propå'at en bok om MFI och dess föregångare i säkert sex-sju år, men allt som oftast för döva öron. Nu har det börjat röra på sig, men ta tag i detta projekt mer konkret avser jag inte göra förrän under hösten, efter MFI-träffen. Jag ser nämligen den som en slags kick off för detta arbete. Sedan får vi se - vågar man hoppas på att boken är klar 2011-12 någongång?
Närmast på agendan står att skriva en artikel som "presenterar" BA-7/MFI-9.