Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

BA-7/MFI-9 50 år 2008 - 4

Publicerad 2008-03-12 09:43:55 i MFI,

Teknik för Alla  5/1965

Omslaget till Teknik för Alla 5/1965: Den med flottörer försedda SE-EFE, en MFI-9 S (Sjö). Flygplanet färdigställdes i början av 1964 och gick åt i ett haveri redan i maj 1965. Flygplanet som pryder omslaget på Flyghorisont nedan är antagligen MFI-9B S SE-EUH. Svar på nästa fråga: "Ja, det är Madelaine på SPAF-sekretariatet som hjälper Bibbi med att sälja kartor, nav-skivor och annat."

Jodå, det rullar på. Jag tror att detta MFI-firande kommer bli hur bra som helst, bara vädret är med på noterna den 23-24 augusti. Snart kommer inbjudningar till alla registrerade ägare av MFI-9 att gå ut brevledes - 33 stycken av 70 tillverkade är i flygande skick. Ambitionen är ett par snäpp högre än ett ordinärt fly in. Det märkes till exempel när jag förra veckan fick info om att danska flyvevåbnets fyrgrupp med MFI T-17 nu också är bokade för ESME denna augustihelg. Läs mer om uppvisningsteamet här - Baby Blue.

Så fick jag även "plädera" för ett bokprojekt helgen som gick. Så här i efterhand; jag har propå'at en bok om MFI och dess föregångare i säkert sex-sju år, men allt som oftast för döva öron. Nu har det börjat röra på sig, men ta tag i detta projekt mer konkret avser jag inte göra förrän under hösten, efter MFI-träffen. Jag ser nämligen den som en slags kick off för detta arbete. Sedan får vi se - vågar man hoppas på att boken är klar 2011-12 någongång?

Närmast på agendan står att skriva en artikel som "presenterar" BA-7/MFI-9.

Flyghorisont 7/1968

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-08-09 13:20:33

Ja... nu har jag sett dem... var inte bilderna häftigare, skönare, coolare förr... jo jag tror det!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela