Tango Fox - 5
Vi åkte i tisdagskväll och tog ett nattstopp i Lübeck. Målet? Loma Air som har sin verkstad i Heist op den Bergen, en bit utanför Antwerpen. Guleböjens motor ska med andra ord "nollas" och den fick åka Audi, vilken av ägaren allt som oftast refereras till så som "Blohm und Voss'en".
Likt en arg grävling i sitt gryt lockades en styck sargad Lycoming O-435 ut ur bilen...
Självklart så diskuterades en del om axiallagrets "fel och brister". Intressant var att från belgarna Patrick och Luis höra att samma motor installerad i Fokker S.11 inte dras med dylika problem - något som gör att man kan gissa sig till att det är relaterat till propellern: På Fokker S.11 är det ju en fast snurra...
Kan man hoppas på att kunna hämta motorn om fem-sex veckor, då översedd och försedd med en ny uppsättning hjälpapparater? Siktet är är i nuläget löst inställt på det...men det dröjer nog in i mitten på nästa vecka innan vi har en hum om när pistonexpressen går ner till Belgien igen.
Sedan var det dags för en standardrätt från det belgiska köket; en halvliter majonäs och ett kråkbo pommes. Med detta i buken bar det sedan iväg hemmåt igen.
Minst sagt en hektiskt vecka har det alltså varit - den avslutas med "ESKoBar fly in" (det vïll säga Barkarby) idag och imorgon...