Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Morfar - 1

Publicerad 2008-07-26 13:34:59 i Familjealbumet,


Södra Vixen "roddes om".

Ibland de foton från det tidigare nämnda familjealbumet finns bland annat dessa tagna på min morfar Sven (1902-88) på Västra Näs 1968-69.  Man anar storleken på Svens händer på bilden ovan. Han hade verkligen, som man säger, "nävar stora som dasslock". Hade börjat tjäna som statare i unga år...


Morfar Sven, pappa Bengt och lille jag. Förresten, vem ekiperade farsgubben på den tiden? Och, finns denna utstyrsel kvar i någon garderob? Vill ha...!


Beskar inte framkallningsdateringen på fotos vänstersida; Sep 1968.

Det var lite Sjösala över Västra Näs, där mormor och morfar bodde. Det är därifrån jag fått min bild hur den tidlösa svenska sommaren ska vara....och upplevas.

Om någon vecka är det dags att lägga i burarna igen och här nedan får vi se ett gammalt exempel på företeelsen: Kräftfiske i Södra Vixen, augusti 1968.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-07-26 19:02:31

Underbara bilder... detta gillar jag. Helt rätt att inte beskära tycker jag.

Jag är säker på att ljus/babyblått var modefärg på den tiden... bilden är nog lite blekt så jag tror det är den kulören som jag också har med denna ljusa kulör på klädesplagg!

Jag väntar spänt på fler sköna bilder...

Postat av: F

Publicerad 2008-07-26 19:50:18

Kommer mer vad det lider. Om jag sedan skaffar en diaskanner så finns det hur "jävla" mycket som helst :D



Farsans Fred Perry-skorta (tenniströja brukade jag säga .. numera säger man "piké") var helt akurart babyblå... jag kommer t o m ihåg den :)

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-07-26 21:47:41

Ja en riktig diascanner skulle vara perfekt, köpte en vanlig Agfa scanner med diauttag på, men det tog hur lång tid som helst bara för att scanna ett dia... så det gick inte.

Postat av: J

Publicerad 2008-07-27 06:28:38

Underbart - ja, rent av "gööörhäftigt"!

Gillar speciellt den översta bilden.

Postat av: F

Publicerad 2008-07-27 12:32:05

Sid - eller får man helt enkelt köra snålhetsvarianten: Upp med diaduken och sedan fota av dem ;)



J - Inte bara din favoritbild, det finns en anledning till att just den hamnade överst ;)

Postat av: Farbror Sid

Publicerad 2008-07-28 09:59:14

Just vad jag gjort... ;-)

Fast min diaduk i lite blank blåton återgav lampan i projektorn för mycket på diaduken...

Men jag mattlackade en bit mdf eller likande träskiva och då blev det bättre... och sedan fota av bilderna med ganska litet avstånd mellan projektor och duk... för att behålla skärpan på diabilderna.

Postat av: F

Publicerad 2008-07-28 10:34:50

Koolt! Du behöver inte stativ/trådutlösare?

Postat av: Eva

Publicerad 2008-07-31 01:08:15

Den outfiten som dim far hade skulle passa dig som handen i handsken:)

Postat av: Eva

Publicerad 2008-07-31 01:19:00

Jag menade naturligtvis DIN far!!!

Postat av: F

Publicerad 2008-07-31 06:20:47

Även jag tycker det, Eva :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela