Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tonfisk, räkor och en Cessna "sug-och-blås"

Publicerad 2008-12-08 22:56:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Idag finns det två killar vanligtvis hemmahörande i Götet som borde köpa sig varsin lott. Skulle förresten inte direkt kalla dem för urgöteborgare, den ene är från början dansk och den andre är från "down under". Hursom, de har idag blivit räddade av en räktrålare när de under 17 köldslagna timmar stått på ett isflak  i Kanadas nordvästra farvatten. Detta efter att planet de höll på att ferryflyga, en Cessna 337B Skymaster av årsmodell 1967, ditchade i havet efter att båda motorerna stannat. "Bertil Tore" ligger nu på havets botten

Läs historien om hur kapten Mortensen räddade två strandsatta...nej, "issatta" piloter här.

Vad ska man säga? Vad är oddsen för att klara sig så här års - eller i huvudtaget? Jag trodde faktiskt inte jag skulle skriva detta inlägg - när jag hörde talas om haveriet i morse kändes det instiktivt "det är nog kört". Man måste glädjas med piloterna och deras nära och kära.

N5433S var interimregisterad SE-MBT.

Då denna Cessna "sug-och-blås" (som vi kallar Skymaster på "vanlig svenska") har en karriär bakom sig som tonfiskspanare i Mellanatlanten så tror jag att  haveriet är tonfiskarnas hämnd på flygplanet. En anledning nästan lika otroligt som de bägge gossarnas "near escape". 

Tonfisk ska man tydligen inte lita på, men räkor.... 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Bengt

Publicerad 2008-12-08 23:07:03

Mja, jag hade nog samma tanke i morse men när jag såg de hade haft överlevnadsdräkter iaf (vilket väl iofs numera är standard på de flygningarna) så infann sig ett visst, ska vi kalla det, tvivel åtminstone :)



P.s, kolla första meningen igen ;)

Postat av: F

Publicerad 2008-12-08 23:25:34

Dubbel-ivar i första meningen åtgärdad, thnx!



Överlevandsdräkt är helt klart standard. Man hade nog inte klarat 17 timmar i vattnet med överlevnadsdräkt. Så tur i oturen, jo....



Man verkar ha haft kallt men ändå stabilt väder och man kan röra på sig, utan att bli "tvärnedkyld" och trött. Kanske någon portioton nödproviant också...o sedan flera portioner (räkfrossa-) tur :)

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-12-09 12:41:28

Tur för grabbarna, mindre tur för SPU. Deras haveristatistik vågar jag knappt titta på längre.

Postat av: F

Publicerad 2008-12-09 12:54:41

Eller om man ska koppla bort SPU en aning och säga att fpl ägdes/opererades av Air Service Göteborg AB? Ett till SPU rätt närstående företag visserligen.



http://www.airservice.se/www/index.html

Postat av: tuppluren

Publicerad 2008-12-09 16:35:04

Då har jag fattat fel... radera min kommentar gärna.

Postat av: F

Publicerad 2008-12-09 17:57:22

SPU eller Air Service Gbg - "därom twista di (ev.) lärde", "ingen rök utan eld" ...etc ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela