Tonfisk, räkor och en Cessna "sug-och-blås"
Idag finns det två killar vanligtvis hemmahörande i Götet som borde köpa sig varsin lott. Skulle förresten inte direkt kalla dem för urgöteborgare, den ene är från början dansk och den andre är från "down under". Hursom, de har idag blivit räddade av en räktrålare när de under 17 köldslagna timmar stått på ett isflak i Kanadas nordvästra farvatten. Detta efter att planet de höll på att ferryflyga, en Cessna 337B Skymaster av årsmodell 1967, ditchade i havet efter att båda motorerna stannat. "Bertil Tore" ligger nu på havets botten.
Läs historien om hur kapten Mortensen räddade två strandsatta...nej, "issatta" piloter här.
Vad ska man säga? Vad är oddsen för att klara sig så här års - eller i huvudtaget? Jag trodde faktiskt inte jag skulle skriva detta inlägg - när jag hörde talas om haveriet i morse kändes det instiktivt "det är nog kört". Man måste glädjas med piloterna och deras nära och kära.
Då denna Cessna "sug-och-blås" (som vi kallar Skymaster på "vanlig svenska") har en karriär bakom sig som tonfiskspanare i Mellanatlanten så tror jag att haveriet är tonfiskarnas hämnd på flygplanet. En anledning nästan lika otroligt som de bägge gossarnas "near escape".
Tonfisk ska man tydligen inte lita på, men räkor....