Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om folkflygplanet Jodel

Publicerad 2008-12-18 09:59:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Dags att avhandla lite franskt folkflyg ("folkflyg" i betydelsen bygga-, äga- och flyga själv sitt plan) som även satt en hel del spår i Sverige. Idag ska vi snacka om Jodel, eller närmare bestämt en prototyp. Åtskilliga hundratals (säkert fyrsiffrigt antal) Jodel har producerats som hembyggen såväl som fabriksbyggen sedan den prototyp jag tänker på....


Jodel är en sammanslagning av ett par stavelser i två namn; Joly och Delemontez. De fullständiga namnen är Edouard Joly och Jean Dèlèmontez.



Joly och Delemontez hade lärt känna varandra i slutet av 30-talet när den senare, som var blivande flygingenjör i franska flygvapnet, hade börjat knäcka extra i Jolys flygverkstad i Beaune. Joly hade tidigare byggt och flugit en Flygande loppa och båda hade en tanke på att försöka konstruera ett flygplan som var mer förlåtande och lättare än denna att flyga. Joly hade dock plockat ut motorn, en 26 hästkrafters Poinsard, och provat den istället på ett Avia 11A-glidflygplan, just för att se om detta var en lämplig lösning. Dock kom kriget emellan och Joly gömde motorn i sin verkstad...som nu istället kom att syssla med jordbruksmaskiner.

 

1943 återanslöt sig Delemontez till honom, efter lösgjort sig från jobb åt den franska flygindustrin som nu jobbade för tyskarna. När kriget slutade gifte sig Delemontez sig med Jolys dotter Madeleine och 1946 registrerades familjeföretaget Avions Jodel. Man fick bra beläggning i verkstaden redan från början med att främst renovera segelflygplan av tyskt- och franskt ursprung som sedan spreds bland flygklubbarna.

Samtidigt dammade man av de gamla tankarna på ett eget konstruerat flygplan. Längst in i verkstaden byggdes en liten ensitsare i trä kallad D9 som i nosen fick den gamla Poinsard-motorn. Detta var Delemontez nionde konstruktion med den första som kom längre än ritbordet. Den hade den karaktäristiska ankvingen med den lätt uppvikta yttersektionen, sedermera välkänd som "Delemotez trapezoidal planform". Det lilla planet fick smeknamnet Bébé, men många besökare var skeptiska - skulle Jodel D9  Bébé verkligen flyga?

 

Runt jul 1947 var man färdiga och just på grund av skeptiska medlemmar i Beaunes flygklubb transporterades D9:an till ett annat flygfält på andra sidan stan. Den 21 januari 1948 provflögs planet, med registringsbeteckningen F-PEPF, av Joly från ett fält täckt med ca 30 cm snö.  Efter en serie provflygningar kunde man konstatera att D9:an uppförde sig bra i lufthavet. Efter 100 timmar flygutprovning behövdes tämligen lite förändras. I den franska flygpressen kom planet pressenteras som något av en ny Flygande loppa, precis som en gång varit tanken. Jodel sålde ritningar för fullt. Ihop med ritningssatsen ingick licens att bygga ett plan. Ett stort antal byggdes med en rätt rik flora med olika motorer, exempelvis hade D92 en VW-motor och D95 en Luétia-motor.

Idag finner man prototypen F-PEPF på Musée de l'Air i Paris.

 

Ganska snart uppkom tanken på att bygga ett tresitsigt plan åt Beaunes flygklubb. Motor skulle vara en Miné på 75 hk och detta skulle bli Jodel D10. Under arbetet med denna besöktes anläggningen av folk från franska flygministeriet i december 1948 och dessa hintade att man borde tänka tvåsitsigt istället. Det planerades nämligen en konstruktionstävling för ett skolflygplan avsett för de franska flygklubbarna.

F-WBBF och Edouard Joly och Jean Delemontez.

Delemontez utgick ifrån D9 och ritade nu D11, en i det mesta förstorad variant med täkt kabin. Två exemplar beställdes av flygministeriet, den ena - F-WBBF - fick en Salmson-motor på 45 hk. Den flög vidare - som F-BBBF och F-PBBF - i flera år och finns nu bevarad på Jodel-museet i Beaune.



Den andra prototypen - F-WBBG (c/n 02) - fick motorn som var avsedd för D10; en 75 hästkrafters Miné. Ny beteckning blev då D111. Under de fem första månaderna av 1949 hade Avions Jodel lyckats färdigställa båda två exemplaren, flygutprova och dessutom leverera dem. Detta till samma pris som en SIPA 901 utan motor (som också deltog i tävlingen)! Det ska kanske sägas att Avions Jodel vid den här tiden hade tre anställda, en utöver herrarna innan nämnda.




Det bör noteras i sammanhanget att F-WBBG blev i augusti 1951 en Jodel D112 (vid det  laget omreggad till F-BBBG), alltså man installerade en Continental A65-motor med lika många hästar.

Därefter hamnade den i Holland som PH-VRG 1966-76 och sedan i Danmark som OY-ALE.



1985 blev denna Jodel-prototyp svensk; SE-BEB. Den flögs i sju år som sådan, därefter utgick luftvärdigheten utan att förnyas. Sista gången jag såg denna Jodel var den nedmonterad i en hangar på Timmele-fältet utanför Ulricehamn. Vet folk om egentligen var just SE-BEB är för ett flygplan? Vore kul att se den i luften igen men ska den inte flyga så borde BEBben ha en självklar plats hos Arlanda Samlingarna, helst bredvid en så kallad KSAK-Jodel.

KSAK-Jodelerna - de borde man skriva något om...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-18 17:29:42

Tré interessant mon ami !

Joiyeux Noêl et Bonne Anné !



Du får stavningen granska,

för jag kan inte franska.

Det språket kan min fru

men hon är inte här nu.

Jag vill ha mera fakta,

så jag kommer att bloggen vakta.

Hur kom den knäckta vingen in,

hos Avions Pierre Robin?





Postat av: F

Publicerad 2008-12-18 19:29:02

Bien sûr!



Franska

och språket i övrigt kan du väl handska



- inte jag :o





Pierre Robins första flygplan var en förlängd Jodel. Vingen var ju konsturerad av Delmontez, kroppen hade lite mer av (Pierre) Robin över sig. Därav DR i typbeteckningen på de Robin som har knäckt (Jodel-)vinge.



Under sent 50-tal etablerade Robin sin fabrik i Dijon under namnet Centre Est Aeronautique (CEA). Man tillverkade Jodel DR100 och DR105 (med starkare rova) och utvecklade konstruktionen ytterligare. Delmontez började jobba för CEA och snart därefter kom DR1050...som utvecklades till DR200-serien och därefter i DR300-serien. Ungefär då - 1969 - bytte CEA namn till Socité des Avions Pierre Robin. I princip var DR400, som kom 1973, en uppbiffad DR300 med fwd-sliding canopy. Och därifrån tror jag att du känner igen det hela...

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-19 21:25:58

Jag tackar och bugar !

Det fanns en lucka i flyghistorien som nu har fyllts !

Postat av: F

Publicerad 2008-12-20 00:24:45

Jag bugar lika mycket för att du frågar, Håkan....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela