Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

AvArt: Super Chip

Publicerad 2008-12-11 15:13:00 i Allmänt, AvArt - Avation art...med mera, Propulärkultur,







Jag har alltid haft en "soft spot" för DHC-1 Chipmunk och då gärna i den "hottade" versionen Super Chipmunk. Gissar att förekomsten av en snygg Chipmunk i Tintin-albumet Den svarta ön, som man läste som yngling, är i grund och botten anledning till detta. 


En före detta Royal Air Force-Chipmunk som fått "Kanada-huv" och hjulkåpor samt ett snyggt målningschema - så ska ett riktigt sportflygplan se ut!

I USA konverterade man några exemplar till - vad man kallade där - Super Chipmunk. Det verkar finnas lite olika varianter på Super Chip'en, den vassaste blev ensitsig med nedkortade vingar och fick i nosen sattes en Lycoming GO-435 på 260 hästar (och cowlingen ser ut som den kommer från en Stinson Sentinel/Voyager). Den större motorn gjorde att man fick förstora fenan, lite synd ur estetisk synvinkel. Fyra stycken av just denna variant gjordes hos Roy Sprague/Alcan Aluminum -  två av dem, N13A och N13Y, för den legendariske amerikanske uppvisningspiloten Art Scholl, ibland refererade till såsom Scholl's Pennzoil Special.



Notera att N13Y dessutom fick infällbart landningställ. N13A och N13Y återfinns idag på museer i USA . De övriga två Super Chip-konverteringarna reggades N1114V och N6311V. 

Hmm, Art's Super Chip i ett inlägg med rubriken AvArt: Super Chip...så det kan bli. Konsensus: Gärna en Super Chipmunk med infällbart ställ, men håll nere motorstyrkan så man slipper förstöra den "fina fenan", ett deHavilland-släktdrag. Den är en viktig del av flygplanets karraktär, det som trots allt väcker det där "ha-begäret".

När man ser N13A på bilden nedan tycker jag att den påminner en hel del om KZ-VIII, även om Chipmunk är väsentligt större...



Här är ännu ett exempel,  Super Chipmunk N88BA. I nosen sitter en Lycoming IO-540-K1E5 "with Christen inverted fuel and oil system capable of unlimited aerobatics". Motorn är av den variant som satt i Bellanca Super Viking och är på 310 hästar. Trots att N88BA borde vara rätt "over powered" så  har har denna Super Chipmunk deHavilland-fenan kvar "intakt". Kärran är för närvarande till salu hos Courtesy Aircraft . Priset? Cirka en mille svenska kronor.

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Mårten

Publicerad 2008-12-11 21:58:24

En Hot rod chipmunk :) kollar man närmare så är den rätt mycket ombyggd från originalet, vart kom landningställen ifrån?

Postat av: F

Publicerad 2008-12-11 22:12:42

Precis, det kan man säga, Hot Rod Chip :) Fast den snyggaste av dem var nog N6311V som man skymtar i bilden ovan. Där förstod man att fenans cymetri från ursprungsmodellen är en del av typen "själ" och gjorde modden snyggare ;)



Det där med landstället är en dj-gt bra fråga hörrudu, något som även jag skulle vilja veta. Gissar att de kom från en Globe Swift, men det är bara skjutet från höften...

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-12 19:23:01

Hmmmmmmmm......

Röd och vit och med "CR" i registreringen.....

Det känns bekant ;-)

Postat av: F

Publicerad 2008-12-13 10:26:10

Håkan - Känner du månne den som ägde G-ARCR? Kärran kvaddades hösten -73, tyvärr...

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-13 12:15:22

Nej det gör jag inte, jag visste inte ens om att kärran fanns på riktigt så att säga.

Postat av: F

Publicerad 2008-12-13 12:33:16

Joomän vettu - c/n C1/0277 :)



Hmmm... en serie inlägg om flygplan i Tintin kanske?...ett par har man ju nu redan avhandlat

Postat av: Håkan O.

Publicerad 2008-12-13 20:06:02

Det låter som en mycket bra idé !

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-12-14 20:52:23

Carreidas 160 är ju förresten en tämligen outforska typ:

http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=3497.msg28075



produit=1092" rel="nofollow">http://www.i-magier.com/html/zoom.php?idproduit=1092







Postat av: F

Publicerad 2008-12-14 21:30:16

Carreidas 160 designed by Roger Leloup for Hergé Studios :)



Swing wing biz jet from the swinging 60s - jojo, det var väl möjligen då något sånt här hade kunna rullats ut från en tillverkare, antagligen som den sista dödsryckningen. Spontant går tanken till Handley Page och deras HP.113, sätter man swing wing på den så är det inte helt olikt Carreidas 160...

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-12-14 22:20:33

Vissa rykten påstår att Carreidas 160 var någon form av kopia av ett Dassaultprojekt som Roger Leloup fick viss insyn i.

Andra rykten påstår att förebilden till Laszlo Carreidas lär vara Marcel Dassault (Bloch), vem vet?

Postat av: F

Publicerad 2008-12-14 22:35:37

Att Marcel Dassault var förlaga till Laszlo Carreidas har även jag hört talas om...och det "köper" jag :)



Hergé var väldigt mån om att göra grundlig reseach om saker och ting för att ge trovärdighet åt Tintin-episoderna. Åtskilliga resor och hyllmeter pärmar med insamlat matrial lär det blivit med bil, flyg och båt...och även platser etc. Skulle inte vara helt förvånad om Hergé prenumererade på ett antal flygtidningar...





Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela