Gammal look på dubbel-Niklas
SE-BNN på Elmia (Äventyrsmässa) den 2 juni 1990.
För någon vecka sedan la jag ut lite bilder på Saab 91A Safir SE-BNN som nu kläs upp i militär uniform som en av svenska flygvapnets Tp 91 (som man militärt kallade Saab 91A) som de såg ut i slutet av 40-talet. Läs Ny look för dubbel-Niklas
Hittade ett par bilder på samma kärra i fullständigt civil skrud som jag tagit och nu skannat - så här såg Safiren ut 1987 respektive 1990.
Dubbel-Niklas har spenderat sitt 60-åriga liv i flera olika länder i Europa. 1948; Sverige (SE-BNN), 1950: Nederländerna (PH-UEB), 1960: Belgien (OO-HUG, senare OO-MUG), 1986: Danmark (OY-DBT)...och åter till Sverige 1989 (SE-BNN). Har alltså aldrig varit någon Tp 91 i egentlig mening. På 50-talet användes planet av holländska Rijksluchtvaartschool, ofta översatt till engelska som Dutch Government Flight Training School.
Apropå Safir i A-version: Tre finns det som är flygdugliga. Förutom SE-BNN (c/n 91130) finns SE-AUR (c/n 91103), världens äldsta av sin sort, i Göteborg samt i Belgien OO-JEN (c/n 91140, ex SE-BNU). Trist är dock att notera att den sistnämnda var ute för ett haveri den 28 juli på Hohenems flugplatz i Schweiz. Hur pass omfattande skador det blev OO-JEN vet jag ännu inte.
Nedan: OY- DBT på Saab-fältet i Linköping den 10 maj 1987.