Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESMC 080817

Publicerad 2008-08-17 20:13:00 i Hemmafältet, Propulärkultur,



En stackars ensam schweizare på ett regnigt ESMC. Titta bara på det genomsura kapellet. 

Jag har sett kärran här förr. Det var för tre år sedan. Den 16 augusti 2005 tog jag denna bilden...
 
Flygplantypen,  Robin DR.340 Major, är rätt ovanlig i Sverige...ja, i princip hela Norden och Skandinavien. När den tillverkades åren runt 1970 så hamnade nästan alla i ursprungslandet Frankrike. Några exporterades till Västtyskland. 

Två stycken av en annan variant i 300-serien har hittat till Sverige, båda är DR.315 Petit Prince. Den ena flyger med tysk registrering, D-EDSS (c/n 407), med bas Öresten och den andra är nedplockad för restaurering. Senaste infot om den sistnämnda, D-EDUU (c/n 483, som havererade i Lübeck i slutet av augusti 1983), har några år på nacken, men då fanns den någonstans i smålandsskogarna. 

När man då och då hittar flygplan i Robin DR.300-serien till salu brukar de vara rätt skapligt billiga - det är mycket flygplan för pengarna så att säga. Här är ett exempel - G-BGVB. Förutom DR.315 (motor: Lycoming O-235-C2A på 115 hästar) och DR.340 (motor: Lycoming O-320-E2A på 140 hästar) fanns versionen DR.360 Chevalier (motor: Lycoming O-320-D2A på 160 kusar). Senare benämndes modellerna DR.300-108, -120, -140 och -180 beroende på motorstyrka (Lycoming även där).


Just flygplanet på bilden, HB-EUX (c/n 462), rullade ut från CEA, Centre Est Aéronautique, i Dijon (jupp, den stan inte bara känd för sin senap) år 1970. CEA hade bildats 1957 av Pierre Robin för att tillverka konstruktioner kommna ur Jodel, i grund och botten ett hemmabygge. Prefixet DR står förresten för Délémontez och Robin - den förste, med förnamnet Jean var den ene upphovsmanen till Jodel (Den andre hette Edouard Joly. "Jo så hette han"  tillsammans med en Del av Délémontez...och sic, där har vi förklaringen till namnet Jodel!). Och att det är Jodel som har varit utgångspunkt skvallrar vingens utseende om.

Jag tycker det lite fascinerande att flera flygplanstyper inom gebitet privatflyg/allmänflyg som tillverkades i Frankrike under 50- och 60-talet har endurance utöver det vanliga (läs amerikanska flygplan). Varför då kan man ju undra? Tja, kanske var det så att en intressant kundgrupp var plantageägare i de gamla franska kolonierna i Afrika; skulle dessa kunna flyga upp till släkten på helgerna så var det bra att kunna hänga i luften i tio timmar utan behöva tanka......

Ungefär samtidigt som flygplanet på bilden levererades från fabriken bytte CEA namn till Avions Pierre Robin. 1972 ersattes 300-serien av DR.400 som tillverkas fortfarande. Totalt byggdes 388 stycken flygplan i 300-serien.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gustaf

Publicerad 2008-08-19 10:55:47

Ha ha, wet cockpit competition!

Postat av: F

Publicerad 2008-08-19 11:58:10

hel-Wet-isk" distriktsmästare, töjp ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela