Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Klemmar air to air

Publicerad 2007-09-14 16:41:08 i Propulärkultur,

SE-BPT och SE-BPU

Kenneth Sandberg tog bilden ovan i söndags - den 9 september - över Danmark då man var på väg hemmåt efter besökt Hahnweide. Närmast är Sandbergarnas SE-BPU och bakom ligger Wijkanders SE-BPT. Flygplantyp? Klemm Kl 35, eller om man så vill - för båda är ju målade som sådana - Sk 15, flygvapnets typbeteckning.

Här finns en bild på på båda dessa Sk 15 stående på Eslövs-fältet för cirka 65 år sedan - klicka.

SE-COY and SE-BGD

Denna bilden kanske har tio år på nacken (?). Främst är Klemm 35 N5050, en gång i tiden FV-nr 5050 och senare SE-BGD. Den är numera D-EQXD och finns i Luftwaffe-målning på Old Warden. Ska jag var lite ärlig så tycker jag att den nuvarande målningen är rätt hädisk mot dess svenska förflutna - för inte tala om att den då nyrenoverade kärran var vinnare i sin klass på Oshkosh 1993, just med utseendet på bilden. Hela "renoveringen" hos RLM Aviation i UK 2004/05 var i princip helt "onödig". Somliga är dock sjukt intresserade av "the evil empire" och dess symboler...

Flygplanet bakom är Tiger Moth N85882, en gång i tiden SE-COY (1961-77). Både Klemmen och Tiger Moth'en ägdes vid fototillfället av Lars De Jounge som har restaurerat båda flygplanen i USA.


Ömsom sol, ömsom regn - igår var det sol... Sitter och knackar på mina texter åt SmT och hoppas att jag har grepp på/om vad jag gör. Sedan, att jag imorgon ska "toasta" på ett bröllop, är en så kallad "annan femma". Att jag helst också på morgondagens tillställning ska vara med och agera DJ är skapligt bortkopplat för närvarande. Tar väl tag i det imorgon, en kvart innan jag måste börja köra de 30 milen neråt Österlen...

Visst, fan. Jag skulle på familjekräftskiva nu...


Currently spinning:

Sheena Easton  For your eyes only

Gladys Knight License To Kill

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Moffe

Publicerad 2007-09-14 18:18:38

Du har valt två bra låtar. Minner om mörka höstkvällar i Småland. Om du, när du nått Skånes tittskåp Österlen, bläddrar fram till sekunderna innan sista refrängen på License To Kill och höjer volymen till max, så hör jag var du är.

Postat av: F

Publicerad 2007-09-14 20:57:32

Wilco! Antagligen hör inte bara du, kanske även sälarna på Bornholm...de kommer känna sig Born again ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela