Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Grön Fox Whisky - 1

Publicerad 2007-07-27 14:25:10 i DC-3,

SE-CFW 
Grön DC-3 på CPH.

Appropå Propliners...och DC-3...

På senare tid har jag intresserat mig en hel del för detta fotografi. På det syns en DC-3, SE-CFW, som vid den här tiden - hösten 1969 - ägdes av Hilair (en del av rederikoncernen Hillerström). De hade något år tidigare köpt Charlie Fox Whisky av Ankan Rogberg trading as Capella Aircharter och 'trean kom att brukas i sin gamla Austrian Airlines-målning av bägge ägarna - förutom vid tillfället då fotot ovan togs. 

Planet är slarvigt överklabbat med (vattenlöslig?) grön färg, antagligen av samma variant som man använde i den nattliga luftbron till den avskärmade utbrytarstaten Biafra under inbördeskriget i Nigera. Eller? Vad var anledningen till detta tilltag? Kom SE-CFW (c/n 42976) iväg till Afrika, eller inte? Och vem hade chartrat? Luftbron till Biafra har länge varit en av mina så kallade "käpphästar", så frågor som dessa kan inte bara bli liggande - de måste i möjligaste mån också besvaras.

Jag försöker nu nå folk som var me'. Bland annat har jag försökt ringa den man som var känd i branschen som "bruksdisponenten". Inget svar än så länge, dock.

SE-CFW såldes till belgiska Delta Air Transport 1971 och hade levererats till Antwerpen ett par månader tidigare då kärran råkade ut för en kollision med en intaxande SF.260. Därefter var det defenitivt slutfluget för denna DC-3, skroten nästa - det tomma vraket hamnade sedan ett tag på en lekplats.

SE-CFW i Antwerpen 
Antwerpen sommaren 1971.

Från början var Delta:s anskaffning inte styrt av något annat faktum än att man behövde reservdelar till DC-3. Och SE-CFW behövde nya vingbultar - ersätta de som fäster yttervingarna med the central wing som slutar precis utanför motorgondolerna - ett jobb som skulle kosta mer än vad en DC-3 var värd i Europa 1971. Så Hilair sålde hellre Fox Whisky än ta den ekonomiska smäll som detta jobb skulle ha medfört. 

Annars var flygplanet varken gammalt (tillverkad 1946 och aldrig brukad militärt), eller hade anmärkningsvärt mycket flygtimmar, för att vara en DC-3...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela