Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Om Pietenpol Air Camper

Publicerad 2007-07-10 18:42:00 i Propulärkultur,

Pietenpol Air Camper Stratos II i Hudiksvall på 30-talet - se texten nedan.

"PIETENPOL AIR CAMPER . . The Original Model A Powered Light Plane -
Designed to get the best possible performance from Model A motor, to be
easy to fly, and to get the most flying hours for the money invested"

The Pietenpol Air Camper continues to be a successful design for the same reasons
homebuilders were so fascinated by the design 67 years ago. It still has graceful styling,
predictable flying qualities, and easy construction.

"Bernard Pietenpol never lost sight of the cost of flying and showed his
true genius in keeping it down - within reach of the common man"

Pietenpol Aircamper
Till och med närmare 80 år senare, snarare än 67...

Profilen överst är en del av en ritning som var publicerad i amerikanska Modern Mechanics magazines årligen utkommande Flying and Glider Manual 1932. Här sa man också att "You can build her for $500" ...

Air Camper
Air Camper färdigställd 2000.

Denna flygplanstyp var en av de första hembyggena som dök upp efter första världskriget i USA. Den första, sedermera kallad Air Camper, kom i luften 1928 och det är samma ritningar som man använder än idag när man bygger. Intresserad av en ritningssats? Sådana finns att beställa här. En presentation av Bernhard Pietenpol och hans flygplan finns också på youtube - Simple, Light and Cheap.

På 30-talet byggdes åtskilliga Pietenpol Air Camper i USA och världen över, även en fyra-fem stycken i Sverige. Ingen av de svenska blev officellt registrerade utan svartflögs efter det eventuella färdigställandet. På den tiden var det bara ett i par fall som man fick officell sanktion att flyga med hemmabyggda flygplan - ett av dessa är Corben Junior Ace SE-AGC som för övrigt snart lär vara i luften igen efter restaurering.

Den kanske mest kända Pietenpol som då byggdes i landet borde nog var den som 1933 började snickras ihop av Hans "Orsa-Pelle" Peterson och Gabriel Bogg. Det kom att färdigställas av Gustaf Gustafsson och Göte Spets i Hudiksvall och där döpas till "Stratos II". 1939 ställdes det av men återupptäcktes och renoverades till utställningsskick för cirka 25 år sedan. En annan Pietenpol byggdes i Borås i mitten av 30-talet av Ragnar Björklund med flera.
Pietenpol Air Camper 070616
Bild tagen på Skå för några veckor sedan av Matsen.

Lite av dagens överraskning var att jag i eftermiddags blev uppringd av en kille som håller på att bygga en Pietenpol Air Camper (just den som är på bilden), detta också med "rätt rova" - en motor från en A-Ford!  Ambitionen är att bygga en Pietenpol Air Camper som den skulle sett ut om det byggts i Sverige något år in på 30-talet. Sånt gillas av mig och kan man bidra med någon form av know how, kontakter med mera så ska det naturligtvis göras. Bland annat snackade vi om att få till en tidstypisk och rätt registrering. Jag föreslog SE-ACW, en kombination som aldrig användes på den tid "det begav sig" 1931-32 och är därmed så att säga ledig - ACW: Air Camper...och ett efternamn! Vi får se vad det kommer att landa på...

För tillfället finns det enligt svenska EAA:s projektlista fyra pågående Air Camper-byggen i landet. Ytterligare en av dessa får Ford Model A-motor - här är en artikel i Sydsvenskan från 2005 om det projektet.


Currently spinning:

Julian Lennon   Too Late For Goodbyes

...bortglömd lite småtrevlig poplåt från hösten -84.

Indochine   Kao Bang

...bara för att man sa hösten -84...

Cherrelle  I Didn't Mean To Turn You On

...typ, hösten -84...the orginal version...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela