Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Före detta Sk 16 på Independencias däck?

Publicerad 2007-12-31 10:38:00 i Allmänt, Kalla kriget, Propulärkultur,

Argentinska SNJ på Independencia

När man slösurfar efter upplysningar om något rörande case A brukar man hitta helt andra saker som man hajar till inför, som gör att man kommer av sig, tappar fokus...och efter en stund vet man inte vad case A handlade om - och sedan är man inne på case B.

Bilden härovanför är ett praktexempel för min del. Fråga mig inte vad jag sysslade med innan, jag kommer nämligen inte ihåg längre...men! på bilden ser vi fem stycken flygplan på ett hangarfartygsdäck. De tre bakre är av typen F4U Corsair och de två som står närmast är SNJ'er - det är bäst att kalla typen så i marina sammanhang. SN betyder Scouting och J'et är US Navys egen versionsindikering på tillverkaren, North American - därav SNJ. Annars säger man ju gärna Texan, Harvard, eller på "ren svenska": Sk 16.

Bilden är tagen 1960 på den argentinska flottans hangarfartyg Independencia. Med vetskapen om att antal av svenska flygvapnets Sk 16B och -C såldes via den amerikanske dealern A.E. Ulmann till det argentinska marinflyget i slutet av 50-talet fick denna bild mig att spärra upp korpgluggarna lite extra. På http://www.acig.org/ kan man läsa:

The COAN began air operations from Independencia in June 1959 - even before the vessel was officially commissioned. The embarked air group consisted of four Vought F4U-5N and six F4U-5NL Corsairs, purchased in 1956, and SNJ-5Cs, some 30 of which were purchased in 1958, and all of which were carrier-compatible.

COAN står för Comando de la Aviación Naval Argentina. Efter det att man avsatt Juan Peron i en militärkupp i mitten av 50-talet - ibland benämnd Revolución Libertadora - kom den nya argentinska miltärjuntan på idéen att man skulle ha hangarfartyg. Sagt och gjort, det var nu betydligt lättare att inhandla försvarsmatriel än när Peron styrde: Från Royal Navy köptes HMS Warrior som då alltså blev Independencia och överlämnades i Portsmuth i december 1958.

De bägge SNJ-5 på Independencias däck bär nummer 305 respektive 306 på nosen. Dessa har jag dock i ärlighetens namn inte i denna stund lyckats härleda till Sverige - inte så konstigt, vi flög nämligen inga SNJ-5 här. Det argentinska systemet vad det gäller koder och id-nummer är inte helt lätt att förstå. Men sedan tidigare har jag hittat denna bilden:

Sk 16B 16284
SNJ-4 kod 1-E-209 ur argentinska marinflyget, en före detta Sk 16B.

Denna North American NA-88, med tillverkningsnummer 88-10727, levererades ny till US Navy som en SNJ-4 med BuAeroNo. 26563. Efter kriget blev den civil i USA som NC52231 och var en av de 116 Texan som köptes upp för flygvapnets räkning i början av 50-talet. Den godkändes som en Sk 16B den 16 juli 1953 efter stor översyn vid CVV på Hässlö i samband med leverans, ny identitet blev 16284. Fram till våren 1957 kom 16284 användas på Karlsborg med koden F 6-284. Därefter, som jag ovan också nämnde, såld via Ulmann till Argentina där den sedan bar koderna ARA 0440/1-E-209 och EAN-209.

ARA 0442, ex 16237
Färgprofil på en SNJ-4 som bar id-nummer 0442 i argentinska marinflyget - var tidigare Sk 16B 16237.


ARA 0503, ex 16221

Ett par SNJ finns kvar i Argentina, en är ARA 0503 - en gång i tiden (1952-57) Sk 16B nummer 16221 (se bilden ovan). En annan är ARA 0462/2-A-304. Båda dessa finns på ett museum - Museo de la Aviación Naval Argentina - vid basen i Bahia Blanca.

Så, om man ska svara på frågan i rubriken -  är det ett par före detta Sk 16 på hangarfartygsdäcket i den översta bilden? Nej, med största sannolikhet inte. Till sånt använde man allt att döma SNJ-5, de kärror som hade svensk bakgrund i Argentina var av versionerna SNJ-3 och SNJ-4.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela