Tillbaka från "013-orådet"

Ja, goda råd är dyra. Jag är mest trött att stå till förfogande med mina. Inte för att de absolut är de med all nödvändighet klokaste och mest genomtänka. Men är man med i en föreningsstyrelse är det väl för att ens input kan tänkas ha relevans? Nu känns det mest som att det kvittar. Dags att sumera tror jag. Känns som andra nu får ta vid.
Intressant studiebesök i det gamla nedlagda tegelbruket i Ljung i förmiddags. Till exempel var Sk 5:an fin att titta på, en snart färdigrenoverad klenod från 1925. Dess till viss del mässingsbeklädda 120 hästars Mercedes-Benz-motor - är en skönhet i sig. Se SE-SAM, öppna dig! för mer.

En annan kul flygmaskin som stod där nedplockad i rätt dåligt skick var en Grumman Goose. Den kom till Sverige för cirka 20 år sedan. Det exemplar som brukades i flygvapnet gick åt i ett haveri 1962. Ett rätt känt faktum var att den dåvarande chefen för flottiljen i Luleå gärna flög den själv på helgerna på lite fiskeexpeditioner till olika fjällsjöar. Så även den gång då haveriet inträffade. Ett gäng kadetter befolkade kabinen. En sa:
- Nu startar chefen....nu kraschar ...chefen...
Apropå krasch. En fatal sådan på Malta idag berövade oss en rebell i flyg-Sverige. Hans Yak-55 var en välkänd syn på åtskilliga evenemang, till exempel i juni i Göteborgs hamn.