Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tillbaka från "013-orådet"

Publicerad 2006-09-10 20:22:49 i Allmänt,

Ja, goda råd är dyra. Jag är mest trött att stå till förfogande med mina. Inte för att de absolut är de med all nödvändighet klokaste och mest genomtänka. Men är man med i en föreningsstyrelse är det väl för att ens input kan tänkas ha relevans? Nu känns det mest som att det kvittar. Dags att sumera tror jag, känns som andra nu får ta vid.

Intressant studiebesök i det gamla nedlagda tegelbruket i Ljung i förmiddags. Till exempel var Sk 5:an fin att titta på,  en snart färdigrenoverad klenod från 1925. Dess  till viss del mässingsbeklädda 120 hästars Mercedes-Benz-motor - är en skönhet i sig.

En annan kul flygmaskin som stod där nedplockad i rätt bedrövligt skick var en Grumman Goose. Den kom till Sverige för cirka 20 år sedan. Det exemplar som brukades i flygvapnet gick åt i ett haveri 1962. Ett rätt känt faktum var att den dåvarande chefen för flottiljen i Luleå gärna flög den själv på helgerna på lite fiskeexpeditioner till olika fjällsjöar. Så även den gång då haveriet inträffade. Ett gäng kadetter befolkade kabinen. En sa:

- Nu startar chefen....nu kraschar ...chefen...

Apropå krasch. En trist sådan på Malta idag berövade oss en sann rebell i flyg-Sverige. Hans Yak-55 var en välkänd syn på åtskilliga evenmang, till exempel i juni i Göteborgs hamn.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela