Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Day The Music Died

Publicerad 2006-01-24 20:38:00 i Allmänt, Beech, Personligt urval, musik,

...but February made me shiver with every paper I delivere
bad news on the doorstep,
I couldn't take one more
I can't remember if I cried when I read about his widowed bride
but something touched me deep inside the day the music died, So...

buddy

Texten är hämtad ifrån Don McLean's klassiska låt American Pie från 1971 som handlar om USA mitt emellan andra världskriget och Vietnamkriget. The Day the music died refererar direkt till den 3:e februari 1959. Det var denna dag som Buddy Holly, Riche Valens och Perry Richardson Jr, mer känd som The Big Bopper, omkom i en flygolycka.

Dagen innan hade Buddy Holly chartrat en fyrsitsig Beech Bonanza för att efter spelningen på The Surf Ballroom i Clear Lake, Iowa, ta honom och bandet till Fargo, North Dakota. En flygning som enligt beräkningarna skulle ta två timmar. 

Buddy Holly, Richie Valens och The Big Bopper var ute på turné under namnet Winter Dance Party. Men bandmedlemmen Wylon Jennings - sedermera stor countrystjärna - avstår sin plats i planet och sitter hellre och försöker sova i den kalla turnébussen natten igenom. Buddy Holly tråkar honom med kommentaren  "Well, I hope your old bus freezes up",  varpå Jennings svarar "Well, I hope your plane crashes". Det sista sätet ombord på planet blir inte bandmedlemmen Tommy Allsups utan det går till Richie Valens, detta efter man singlat slant .

bonanza prototyp

Sent på kvällen sätter de sig i en Beechcraft 35 Bonanza med registrering N3794N (c/n D-1019), tillverkad i oktober 1947, på den närbelägna Mason City Airport. Planet hade ägts av Dwyer Flying Service sedan sommaren 1958. Pilot var den 21-årige Roger Peterson som till denna dags dato har loggat 711 flygtimmar. Han har klarat teoriprovet för instumentflygningsbeviset...men han hade bommat på uppflygningen.

Vädret är inget vidare med snöbyar och kallfrontspassage. När Peters tar in upgifter om vädret på sträckan skickas följande snabbmeddelande ut: Flash Advisory No. 5 A band of snow about 100 miles wide at 2335 from extreme northwestern Minnesota, northern North Dakota through Bismarck and south-southwestward through Black Hills of South Dakota with visibility generally below 2 miles in snow. This area or band moving southeastward about 25 knots. cold front at 2335 from vicinity Winnipeg through Minot, Williston, moving southeastward 25 to 30 knots with surface winds following front north-northwest with 25 to gusts of 45. Valid until 0335.

Det är ganska troligt att Peterson inte tog del av denna information.

Inte speciellt många minuter har gått efter starten - fem i ett på natten - då planet kraschar nära Clear Lake, nordväst om flygplatsen. Vraket hittas vid halvtiotiden på morgonen på en åker. Ena vingtippen hade slagit i marken först och den största biten av vraket hade stannat mot ett staket. Den ende ombord som använt säkerhetsbälten var piloten, han satt kvar i vraket. Övriga återfanns utanför.

hollybonanza

Haverikommisionen drog slutsatsen att orsakerna till olyckan dels var pilotens beslut att genomföra flygningen i instrumentväder utan att vara behörig, dels undermånlig väderleksinformation. Men också ovana vid planets instrumentlayout. Främst en nyinstallerad höjdmätare/gyro av typen Sperry F3 som antagligen "tolkats bakvänt". När Peterson trodde sig ligga i en stigande sväng var fallet tvärtom, han låg i en grävande sväng, helt utan yttre referenser i snöfall och mörker.

..but something touched me deep inside the day the music died...

Nej, att denna Bonanza var döpt till American Pie, och gav namn till låten, stämmer inte. Det är en skröna och efterkonstruktion.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela