Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ghost Riders In The Sky - eller - Skyraider with a goat

Publicerad 2006-12-03 22:06:00 i Allmänt, Personligt urval, Propulärkultur,

Ghostriders in the sky - eller - Skyraider with a goat

Douglas Skyraider, den har alltid varit en av mina favoriter. Jag kommer ihåg var och när jag såg en sådan för första gången: Visby, jag var åtta år och på besök hos mina gotländska kusiner. Jag var helt fascinerad av det stora gula flygplanet som hade ett så mäktigt ljud.

När jag blev lite äldre och klokare (?) fick jag klart för mig att det var det sista flygande svenska exemplaret av Douglas AD-4W Skyraider jag sett. Ett dussintal brukades för målflyg på 60- och 70-talet av Svensk Flygtjänst. Ett exemplar av dessa var, mer eller mindre, ständigt utlånat till det lilla flygbolaget Avia på Gotland.

Så när man visades till det stora gula spökets hemvist, invid den gamla flygstationen i Visby, var det lätt nervpirrande. Där stod den, utrullad framför Avias stora gråmålade trähangar - och runt om strövade gräsklippningspersonalen och bräkade. Vet inte vad som var mest otäckt: Fårskockens attack eller uppstarten av gulspökets Wright R-3350-motor? Tror att det måste varit det förstnämnda, får eller getter - för ljudet, puffarna, eldslågorna...allt ... när en dylik motor startar, är snarare en upplevelse av suggestiv natur.

Standard procedure was for the pilot to count 16 blades before turning ignition to "both" and depressing primer button.

Tre Skyraider finns kvar i landet. Exemplaret på bilden står på muséet på Arlanda. Ja, jag tog bilden förra helgen.

Yippie-aye-aaa, yippie-aye-ooh, Skyraiders in the ..sky...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela